Tízezren a 777-ért kampány
Blog, Lábánné Hollai Katalin

Lehet bűnös a szexualitás szentségi házasságban is?

Sok szó esik a házasság előtti szexualitásról, a tisztaságról, de arról már nem sűrűn beszélünk, hogy a szexualitásnak tisztának kell maradnia a házasságban is. Azt már csak pironkodva, fülig vörösen merjük elismerni, hogy a szentségi házasságban is követhetünk el paráznaságot a házastársunkkal, lehet bűnös szexuális életünk a hitvesi ágyban is.

Vigyázat, szókimondó és önvizsgálatot igénylő cikk következik!

A 777 oldalán is több cikk jelent már meg a házasság előtti tisztaságról. Fontos téma, hiszen rengeteg lelki betegség, párkapcsolati probléma, konfliktus és életre szóló seb lehet a következménye a nem megfelelően megélt szexualitásnak. Az Erósz, a vágy, a kémia könnyen belép az életünkbe, méghozzá elemi erővel. Szükség is van erre a vágyra, hogy könnyen menjen az ismerkedés egy kapcsolat elején, de gátat is szabhat a szabad döntésnek, a teljes boldogságnak, ha az elemi vágyaknak engedve eltékozoljuk a legnagyobb ajándékot, amit adhatunk leendő házastársunknak. Ez a szüzesség, ami nem csupán biológiai tényező, hanem a szeretet teljessége, amit kizárólagosan, feltétel nélkül adunk oda a számunkra legkedvesebb embernek, a férjünknek, illetve a feleségünknek.

hirdetés

Később, minden aktusban, minden szexuális cselekedetben ezt a teljes, önzetlen és kizárólagos szeretetet adjuk a házastársunknak. Ez a tiszta szexualitás.

Ebből következik, hogy ha ennek bármely komponense sérül, nem valósul meg, akkor bűnös a szexuális kapcsolatunk a házastársunkkal. Ha nem önzetlen, akkor önző. Ha nem teljes, akkor csak részleges. Ha nem feltétel nélküli, akkor feltételes. Ha nem kizárólagos, akkor még törvénytelen is. Nézzük ezeket sorra!

Önzetlen vs. önző szexualitás

Amikor önzetlen szeretet vezérel bennünket, akkor nem nézzük, hogy nekünk milyen áldozatokat kell meghoznunk a másikért. Nem sajnáljuk magunkat a befektetett energia, munka és idő miatt. Egyszerűen a másikat akarjuk szeretni és neki akarjuk a legjobbat megadni. Másodlagossá válik a saját hasznunk, saját megelégedettségünk, és amilyen csodás Isten teremtése, éppen ilyenkor kapunk mi magunk is a legtöbbet. Őszintén boldogok leszünk, mi is töltődünk, nemcsak a másik.

Az önző szeretet ezzel szemben önmagára helyezi a fókuszt. Cselekedeteit saját boldogságának elérése vezérli, ami nagyon rafinált is lehet. Ennek csak a legkézenfekvőbb formája, amikor az egyik fél szeretné átélni az aktus okozta örömet és ezért erőlteti az együttlétet. De ugyanígy önzés vezérli azt, amikor valaki rossz hangulatban van és szeretne egy kis vigasztalást, vagy a megbocsátás jeleként kéri az együttlétet.

Teljes vs. részleges önátadás a szexualitásban

Teljes szintén akkor lehet az önátadás, ha nem kötjük feltételekhez, nem titkolózunk, hanem teljes valónkat, lényünket adjuk át a másiknak. A bizalomteljes kapcsolatban nem kell tartani attól, hogy a másik ezzel visszaél, megbánt bennünket vagy ő kér öncélúan számunkra megalázó dolgot tőlünk. A részleges önátadásban azonban rendszerint bizalmatlanság van, ami mindent megmérgezhet. Itt sem csak a legkézenfekvőbb esetekre kell gondolni! Egyértelmű, hogy nem teljes az önátadás, ha pont az orgazmus előtt megszakítja az egyik fél az együttlétet. De akkor sem teljes, ha az egyik fél kiköti, hogy csak sötétben hajlandó levetkőzni a másik előtt, vagy nem engedi, hogy megérintse őt bizonyos helyeken. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy akkor teljes az önátadásunk, ha azt is megengedjük a másiknak, hogy megalázó dolgokat tegyen velünk. Nagyon fontos, hogy a bizalom és a kölcsönösség légkörében tudjuk magunkat teljesen, feltételek nélkül átadni a másiknak.

Feltétel nélküli vs. feltételes szexualitás

Talán ennek a csapdájába esik bele a legtöbb filmhős. Mi persze ezeken mindig átlátunk, sőt felháborodunk a filmnézés közben, de a való életben nem olyan kiélezettek a helyzetek, mint a filmekben. Az könnyen megérthető, hogy nem egészséges, ha például ahhoz köti az egyik fél a szexet, hogy a másik mennyi pénzt keresett aznap vagy minden rábízott feladatott hibátlanul elvégzett-e. De az sem feltétel nélküli, ha béküléshez, kiengesztelődéshez kötjük azt. Az sem feltétel nélküli, ha rendszeresen a fáradtságra vagy a rossz hangulatunkra hivatkozva megvonjuk a párunktól az együttlétet. Természetesen itt is meg kell találni az egyensúlyt, hiszen nem igazán tudunk teljes önátadással szexuálisan együtt lenni, ha közben mérhetetlenül küzdünk a fáradsággal.

Kizárólagos vs. nyitott szexualitás

Ezt talán nem kell nagyon fejtegetni, hiszen szentségi házasságban egészen egyszerűen házasságtörés mással szexuális kapcsolatot létesíteni, de finoman szólva is megcsalás. Természetesen léteznek gondolati bűnök is, amiket sokkal nehezebb tetten érni, hiszen egy harmadik féllel való aktusról való ábrándozás is a kizárólagosság kérdését veti fel. Ahogy egy korábbi cikkben is írtam, nem az a probléma, ha ez a gondolat átsuhan az agyunkon, hanem az, ha ennél megállunk, elidőzünk, sőt vissza-visszatérünk. Igen, ez ugyanúgy megcsalás, mintha elmennénk és tettekre váltanánk a gondolatainkat.

A fent felsorolt önzetlen, teljes, feltétel nélküli és kizárólagos szexualitás, melyet a szentségi házasságban, Isten áldásával élünk meg az jó dolog. Istentől való és áldott. Ha ezek bármelyike sérül, onnantól a házasságban megélt együttlét is bűnös. Van még pár dolog, ami szintén a tisztátalan szexualitáshoz vezet, de ezek mind besorolhatók a fenti kategóriákba. Ilyen például a méltóság kérdése. A megalázó pózok, a másik számára bántó szavak, cselekedetek szintén bűnössé teszik az aktust. A pornográf tartalmak segítségül hívása a teljesség és a kizárólagosság feltételét nem teljesíti. Az erőszak az önzetlenség, a másik boldogságának a keresését semmisíti meg.

Házasság előtt könnyebb tetten érni a tisztátalan viszonyt a párkapcsolatban, hiszen bizonyos cselekedetek minden formájára nemet kell mondani. A házasságban azonban szabadok leszünk az intimitás teljességét megélni, így sokkal nehezebb azon belül megtalálni a határt. Nem szabad akárhogyan szexelni a házasságban sem, ha szeretnénk tisztán, Isten áldásával tenni ezt. És nem azért nem szabad, mert a kárhozat kénköves tüze vár ránk, ha ezt a határt megszegjük, hanem azért, mert önmagunkat és a másikat is megsebezzük, bántjuk és az oltár előtt megfogadott sírig tartó szeretetnek mondunk vele ellent.

Kedves asszonytársaim, szeressétek tisztán a férjeiteket és hozzatok akár áldozatot is, hogy önmagatok teljes odaajándékozásával ne csak kiszolgáljátok a szükségleteiket, hanem közösen élhessétek meg a legmélyebb szeretetet, ami összeköt benneteket!

Kedves férjek, szeressétek tisztán a feleségeiteket és hozzatok akár áldozatot is, hogy feleségeitek is teljes valótokat kapják meg a szexualitásban, ne csak a ti vágyaitok kielégítésének örömét!

Még nem érkezett hozzászólás