2025.06.29.

„Nem mi tartjuk össze az Egyházat – hanem Krisztus”- Nagy Péter János atya elmélkedése Szent Péter és Pál ünnepéről

Szent Péter és Pál apostolok ünnepén Nagy Péter János felvidéki plébános arra emlékeztet, hogy az Egyházat nem csupán hagyományok és intézmények, hanem maga Krisztus tartja össze. Az apostolok – Péter, a szenvedélyes halász és Pál, a megtért farizeus – életpéldája az alázat, a megtérés és a tanúságtétel örök értékére irányítja figyelmünket. Az Egyház közössége Krisztus titokzatos Testének tagja, s a szentségi életből merítve halad az örök élet felé. A szerző hangsúlyozza: Isten szeretete megelőzi a mi válaszunkat, és akkor is jelen van, amikor gyarlóságaink miatt eltávolodunk Tőle. A keresztény ember hivatása, hogy hiteles élettel, alázattal és bizalommal válaszoljon erre a szeretetre.

„Mi tartja össze az Egyházat? A hagyomány? A tanítás? Az intézmények? Vagy valami mélyebb – valaki?”

Hitünk tanítása szerint az Egyház a megkereszteltek közössége. A keresztség ajtót nyit a szentségek világára, és beilleszt bennünket az Egyház testébe – Krisztus titokzatos Testének leszünk tagjai. Isten népéhez tartozunk. Ez a hovatartozás azonban nem intézményi, hanem lételvi valóság: az Egyházban élők Krisztus életében részesednek.

Ma Szent Péter és Szent Pál apostolokat ünnepeljük – az Egyház oszlopait. Az apostoli hitre épül az Egyház hite. Szent Pál világosan írja az efezusiaknak:

hirdetés

„Az apostolokra és a prófétákra alapozott épület vagytok, s a szegletkő maga Jézus Krisztus. Ő tartja össze az egész épületet, belőle nő ki az Úr szent temploma. Ti is benne épültök egybe a Lélek közreműködésével az Isten hajlékává.” (Ef 2,20–22)

Az Egyház történelme során a keresztények szívében mindig elevenen élt a meggyőződés: ez a földi élet csak előkészület az örök életre. Mindent – tudást, munkát, örömöt és szenvedést – az örök haza fényében értelmeztek. De az idők változása nem mindig kedvezett ennek az örök dimenziónak.

A kísértés – ma talán még élesebben, mint valaha – újra és újra megkísért: a korszellemhez való igazodás.

Ez az Egyház egyik legnagyobb próbatétele: amikor pásztor és hívő egyaránt megfeledkezik arról, hogy nem e világból való, hanem az örök élet felé tart.

Mi a legfontosabb kérdés?

Hisszük-e az örök életet – és életünket Isten és embertársaink felé ennek a fényében éljük-e?

Megtartjuk-e Isten parancsait?

Hisszük-e mindazt, amit kinyilatkoztatott – és élünk-e a szentségek kegyelméből?

Ha ezekben a kérdésekben lelkileg és testileg is igyekszünk buzgón élni, akkor az alázat lesz a legnagyobb földi erényünk – s egyben a legnagyobb kegyelem, amit ember elnyerhet. Az alázat nem önleértékelés, hanem Istenben való bizalom.

Merjük szeretni az Egyházat – mint anyánkat –, örök életünk reményében!

Sokan úgy gondolják, hogy a bűn és az erény küzdelme a modern kor betegsége. Pedig nem újkeletű. A sátáni logika változatlan: az embert Isten szeretetéből kiszakítani. Csak a módszerek változnak.

Már az első keresztény századokban is akadtak, akik – a nyugalmat választva – inkább megtagadták hitüket, mintsem oroszlánok elé vessék őket.

De ne feledjük: nem mi tartjuk össze az Egyházat, hanem Jézus Krisztus.

Ő a szegletkő, Ő a hajó kapitánya, Ő a pásztor.

Ezért meg kell állnunk egy tisztán kinyilatkoztatott igazság mellett – hogy egyre mélyebben megértsük a szentségi élet, az önátadás és a tanúságtétel értelmét.

Ahogy Szent János írja:

„Megismertük és hittünk a szeretetben, amellyel Isten van irántunk.” (1Jn 4,16)

A Szentírásban a „megismerés” nem puszta értelmi felfogás, hanem mély, személyes kapcsolat. Aki igazán ismer, az szeret. Aki igazán szeret, az alázattal közeledik. Nincs bensőségesség alázat nélkül – sem ember és ember, sem ember és Isten között.

Ez az Egyház szeretetének forrása.

Lelki szemeink ma Szent Péterre és Pálra irányulnak. Két különböző világra figyelünk:

– Péter halászfalu fia. Egyszerű ember, aki nem ismeri a görög filozófiát, de szíve nyitott, természete szenvedélyes. Hol elbukik, hol felemelkedik, mígnem elérkezik a hitvallás órája.

– Pál tanult farizeus, Gamáliel tanítványa, római polgár. Éles eszű, eltökélt, kérlelhetetlen – mígnem egy nap lehull a lóról, s Krisztus megszólítja: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?”

Azaz: miért üldözöd az Egyházat?

Két ember – két világ. És mégis: egy szív, amely nyitott volt Isten szeretetére.

Mindketten meg lettek érintve Krisztus által – és ez a találkozás új emberré formálta őket.

Péter a halfogás csodájánál ismeri fel bűnösségét: „Uram, menj el tőlem, mert bűnös ember vagyok!” – mondja, és Jézus akkor mondja neki: „Embert halászol majd.”

Pál a damaszkuszi úton hallja a hívást, és attól a pillanattól kezdve az Egyház apostola lesz. Azé az Egyházé, amelyet korábban üldözött.

Ők az Egyház oszlopai. Az alázatuk az, ami örök példa számunkra. Péter ma is figyelmeztet:

„Urunkat, Krisztust szentül tiszteljétek szívetekben, és legyetek mindig készen rá, hogy mindenkinek megfeleljetek, aki csak kérdezi, mi az alapja reményeteknek.” (1Pt 3,15)

Zárásként két világos igazságot szeretnék a szívünkbe vésni:

  1. Isten előbb szeretett bennünket, mint hogy mi megismertük volna Őt. Szeretett akkor is, amikor még nem kerestük Őt, és szeret akkor is, amikor botladozunk, távol vagyunk. Ma már tudjuk: szeretve vagyunk.
  2. Isten a bűneink ellenére is szeret bennünket. Ahogyan szerette Pétert, aki megtagadta Őt, és szerette Pált, aki üldözte az Egyházat. Úgy szeret minket is – akár halászok vagyunk, akár szenvedélyes lelkű, éles eszű hithirdetők.

A tettek hitelesítik a hitünket. Ne csak szavainkkal, hanem életünkkel szeressük Krisztust – és szeressük az Egyházat.

 

Nagy Péter János

gútai plébános

Borítókép - Fotó: ChurchPop
Lelkiség
hirdetés