2025. 04. 29.

„Első az egyenlők között” – hogyan alakult ki a pápaság?

Minden út Rómába vezet? Hogy alakult ki ez a kultusz? A pápaság intézménye kin vagy min alapszik? Berényi Rebeka Anna írása Johannes Hartl Katolikus hit – alapfokon című könyve alapján.

Hogyan és miért lett Róma a központ?

Róma hosszú időn keresztül a világ legfontosabb városa volt, a Római Birodalom fővárosa és központja, éppen ezért az emberek sok politikai kérdés esetében Rómára tekintettek. A hívőket egy másik ok is vezérelte. Péter és Pál Rómában hirdették az evangéliumot életüknek végén és a mártírhalált is ott szenvedték el, így az egyházi vezetés szempontjából is természetes volt Róma különös tisztelete, mivel Róma püspökét Péter és Pál apostol utódjának tartották.

Az evangélium hirdetése által az első században sok közösség jött létre. Hamar kialakultak az első egyházi struktúrák és létrejött egy egyházi rendtartás. Ebben az időben kialakult néhány nagyobb központ a kereszténységen belül, amelyet egy egy püspök vezetett. Ezek körül alakultak ki az egyházmegyék, később kifejlődtek a patriarkátusok: Antiókhia, Alexandria, Jeruzsálem és Róma. Ezek azonos rangúak voltak és tisztelettel viszonyultak egymáshoz.

Az élükön viszont a római patriarkátus állt mint Primus inter pares – első az egyenlők között.

Mit gondolt erről a többi püspök?

Az első évszázadokban a tanításbeli vitás kérdésekben egyre gyakrabban fordultak Róma püspökéhez mint illetékes döntéshozóhoz. Antiókhia püspöke Ignác, akit Rómában végeztek ki, egyik levelében azt írta:  „a római egyház a szeretet előjáróra.”

hirdetés

Lyoni Iréneusz püspök a 2. század végén azáltal utasított vissza hamis tanításokat „a legnagyobb, a legrégibb és mindenek előtt ismert egyháznak, annak, amit a két dicsőséges apostol, Péter és Pál Rómában alapított és szervezett az apostoloktól átvett hagyománya csak püspökök sorozata révén, egészen napjainkig hirdett hitét” hivatkozta. Azt is mondta, hogy a római egyházzal minden egyháznak összhangban kell lennie.

Karthágói Ciprián püspök és vértanú ezt írta Róma püspökéről: „Őrá építette az egyházat (…) a többi a apostol is az volt, ami Péter, de az elsőséget Péter kapta, és így mutatkozik meg az egy egyház és az egy szék.”. Későbbi keresztény vezetők Cipriánhoz hasonlóan Róma püspökét tartották vezetőnek, tanítónak, aki egységben tartja az egyházat.

Miért beszélhetünk pápáról?

Az Újszövetség nem használja a pápa szót, de beszél Simon Péterről, akinek Jézus különleges szerepet szánt az egyházban.

Péter helyzete az alapja és mintája a pápa vezető szerepének.

Jézus mennybemenetele után Péter kezdte vezetni az egyházat, végül Rómába ment és ott vértanúként halt meg. A Római Birodalom nyugati keresztényei ennek következtében úgy látták, hogy Róma püspökének kell gyakorolni az egész egyházban a vezető szerepet, ezt támasztják alá az előbb idézett püspökök is.

Hogy alakult ki a pápaság?

Kétségtelen, hogy Jézus különleges tekintélyt adott Péternek, a lényeges kérdés azonban az, hogy voltak-e Péternek utódjai. Ennek a kérdésnek a kapcsán a keresztények nincsenek egységben. A katolikus hívők azt a nézetet vallják, hogy Jézus akarata volt, hogy a „péteri tekintély” az egyházban ugyanúgy folytatódjon, mint ahogy az „apostoli tekintély” is, melyet a püspökök gyakorolnak. Ebben megerősíti őket a korai egyház fejlődése, mivel úgy gondolják, hogy a Szentlélek az egyházat már a kezdetektől vezette. Hiszen annak ellenére, hogy Jézus maga soha nem említette az apostolok utódjaként a püspököket vagy diakónusokat, az Újszövetség később iratai beszámolnak arról, hogy hivataluk a keresztények között elismert és elfogadott.

Így bontakozott ki Róma elsőbbsége és a pápaság lassanként az évszázadok folyamán.

Berényi Rebeka Anna

Forrás:
Johannes Hartl, Leo Tanner: Katolikus hit -alapfokon – Egymást megérteni és haladni tovább

Borítókép - Fotó: Dreamstime.com
Egyéb