Megrendezték a Föld ,,show”-ja c. előadássorozat következő részét, melynek meghívott vendége ezúttal Dr. Papp Miklós, görögkatolikus atya, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola tanára volt. Az este témája ezúttal a férfi- női lét különbsége és összetartozása volt,- teológiai szemmel.
Mindenekelőtt fontos leszögezni két dolgot – kezd bele Miklós atya az előadásba. A férfi és a női lét témaköre manapság egy nagyon átpolitizált téma, éppen ezért nagyon figyelmesen, kritikával kell szemlélni a tudományos kutatásokat. Továbbá, az ember misztérium. A férfi és női lét nem csak biológia, akármennyire is kutatjuk különböző segédtudományok használatával is, titok marad. Máshogyan, személyesen vagyunk nők és férfiak, s az általánosítás ellenére is fontos a témával foglalkozni, és beszélni róla.
Két kérdést tesz fel ezután az atya, melyeken érdemes elgondolkodni. Elsőként azt kérdezi: Mit csodálsz a másik nemben? Majd másodikként azt; Mi bosszant a másik nemben? Ha ezeken elmélkedünk, nem tart sokáig észrevennünk a különbségeket.
Nem mehetünk el szó nélkül azonban egy nagyon fontos dolog mellett. A különbözőségek előtt hangsúlyozni kell az azonosságot (ami nem egyformaság): azonos bennük a személyes méltóságunk. Van önértékünk, mindannyiunkat Isten teremtett.
Mindannyian Isten ikonjai vagyunk!
A biológiai adottság és az alakítás szabadságát két véglettel szemléltetjük:
- A biologizmus szerint, a biológiai neme mindenkit szorosan fog, a biológiai nem szerintük teljesen behatárolja a férfias-nőies szerepeinket, és ebből fakadnak az olyasfajta sztereotípiák, miszerint férfiatlan dolog mosogatni, vagy, hogy egy nő ne legyen a munkahelyén vezető.
- Ezzel szemben a gender ideológiája azt vallja, hogy mindenen lehet változtatni, a biológiai nemünk semmilyen adottságot nem ad, úgy változtatjuk, ahogy akarjuk.
Érdekes, hogy valójában a gender fogalmát először a feminizmus kezdi el használni. Szerintük nem elég nőnek születni, nővé kell válni. Azaz az adott biológiai nemünket munkával ki kell bontakoztatni. A kereszténység hasonlót vall: az Isten bevon minket a saját teremtésünkbe, az ajándékba kapott biológiai nemünket valósítsuk meg személyes módon. A teremtés folyamatosan zajlik, Isten egy fejlődő világot alkotott, azaz fiúként részt veszünk önmagunk férfivá teremtésében, leányként önmagunk nővé teremtésében.
Ha belátjuk, hogy a férfi és a nő személyes méltósága azonos, s hogy az alakítás szabadsága nem korlátlan, akkor merhetünk bátrabban beszélni a férfi és a nő különbségeiről is.
Már biológiailag látjuk: kell a két nem az élet stabilitásához és változatosságához. Kell a két nem a genetikai variációkhoz, de mégsem kell 8 nem, csak stabilan kettő. Aztán az élet minden szintjén igazolódik a két törvény: szükség van a stabilitásra és a rugalmasságra, csakúgy, mint egy jól működő párkapcsolatban, a munka világában, az egyházban. Ám ma világ egyoldalúan a rugalmasságra nevel, „legyél kész a munkahely váltásra”, „ha valami nem működik azt engedd el”, de nem beszél arról, hogy mennyire nagy szükség van a stabilitásra is, a cölöpökre is, mint szilárd alapokra, melyekre építeni lehet.
A férfi és a nő biológiai különbségei között szembeötlő a ciklikusság. Tévedés az, hogy a férfiaknál is vannak ciklusok, ez a fajta jelenség kizárólag a nőknél fedezhető fel. Egy férfi élete végéig termékeny marad, ezért könnyebben „halogatja” a családalapítást. Mindez nem mondható el a nőről, éppen ezért egy nő „nem ér rá várni” a házassággal. A férfiaknak ezt fontos felismerniük, hogy ne könnyelműsködjenek se a nő, se a saját termékenységükkel, amikor pl. halogatják a döntést azt elköteleződésről.
Szintén van különbözőség az agyműködésben. Mindez pedig az evolúcióra vezethető vissza. A férfiak térlátása sokkal fejlettebb, azonban a kommunikációjuk más, mint a nőé. Ezért is olyan fontos, hogy egy párkapcsolatban, majd pedig a házasságban nagy hangsúly legyen a kommunikáción.
A férfinak pedig meg kell tanulnia kimondani az érzéseit.
Sikeres lesz az a férfi, aki tud kommunikálni – mondja az atya. Egy férfi gondolkodásmódja analitikus, rendszerező, míg a nőé sok irányba terjed, részletekre figyelő. Ez gyakran ütközik, azonban valójában kiegészíti egymást. Figyelni kell egymásra, a nőnek meg kell tanulnia, hogy a férfi, ha figyel, akkor egy dologra képes csak irányítani a figyelmét, a férfinak pedig észre kell vennie, hogy a nő a részletekre koncentrál, mindent észrevesz és ezt türelemmel kell kezelnie.
Törékenység
Általánosan kijelenthető, hogy a férfiak 6-8 évvel kevesebbet élnek, mint a nők. A férfi szexuálisan korábban érik, azonban a ciklikusság hiánya miatt halogat, ebből gyakran az következik, hogy élete felét elköteleződés nélkül éli, olykor tartósan szexuális bűnökben. „Időben kell családot alapítani” – hívja fel ismét a figyelmet Miklós atya, a férfinak és a nőnek is az a jó. A férfi biológiai törékenységéből következik az is: jobban figyelnie kell a testi egészségére, legyen fontos a sport, az egészséges életmód, a stressz kezelése.
Krisztus Karácsonykor testé lett, a keresztény ember pedig gyakran lenézi a testét, s ez méltatlan Krisztushoz és a keresztény életformához.
Eltér az értelmi és az érzelmi intelligencia is. Nehéz kutatások folynak ezen a területen, s azt látjuk: bizonyos típusú feladatokat általában jobban oldanak meg a férfiak, s vannak olyanok, melyeket jobban a nők. A férfiaknál a logikai gondolkodás, a térbeli látás erősebb lehet, míg a nőknél fejlettebb lehet az érzelmi intelligencia, a szociális érzékenység. Például egy anya ösztönösen, tanulás nélkül meg tudja különböztetni a gyermeke sírásmódjait, tudja, hogy mi mit jelent a babánál.
Talán azt is kijelenthetjük: a nő sokkal előbb megérzi, ha egy kapcsolat már nem jó, ha földrengés készül elő a párkapcsolat, a családi élet szintjén, ezért a férfinak nagyon is érdemes figyelnie a nő jelzéseire. A vitáknál is észrevehető a különbség: míg a férfi értelemből, racionalitással próbálja a feszültséget megoldani, addig a nő sokkal inkább az érzelmeire támaszkodik. Egy vitás helyzetnél az első szakasz az érzelmi ütközés. Tudatosítsuk, hogy ez nem bűn, a jó vita szükséges a fejlődéshez. Akit egy téma érzékenyen érint, az érzelmileg reagálni fog rá – s ez jó, egészséges, szó sincs bűnről. Bűnné akkor válik, ha elnyomjuk a másikat, vagy nem tudjuk uralni az agressziót, s a vita bántássá lesz. A vita második szakaszban jöhet a tudatosabb munka, amikor az érzelmi ütközés után jön az értelmes körüljárása, megvitatása a dolgoknak. Alázatosan tudni kell, hogy a férfi és a nő szemüvege is jó, de csak egyetlen szemszög – ezért érdemes összeadni, ki hogy látja a jelent és a lehetséges jövőt.
Közösség- környezet
A férfi és a nő egyaránt közösségi lény, azonban eltérő módokon vagyunk jelen a közösségeinkben. Ismét visszavezethető minden az őskorra. A férfiak csapatban mentek vadászni, egymásra voltak utalva ezeken az alkalmakon, az ősi 20-25-fős nagycsaládok magja 8-10 férfi rokonsága és együttműködése volt. Ez a fajta összetartozás a barátság alapja. A férfiaknak nagy szüksége van a csapatra, ahol motiválják egymást, ahol fel tudnak nézni a másikra.
Veszélyezettet az a férfi, akinek nincsen társasága, aki önfejűvé válhat, akit nem motiválnak más férfiak példái,
akivel nem lehet együttműködni. Éppen ezért nagyon fontosak a férfikörök gyarapodásai, jelenlétei az egyházban is. Míg a férfi vadászott, addig a nők kosarat fontak, gyűjtögettek, beszélgettek, sok mindent másokkal együtt csináltak, mert veszélyes volt egyedül maradni. Innen is ered, hogy a nők szociálisabban érzékenyebbek, szeretnek egymással is beszélgetni.
Ezek az ősi viselkedések bennünk vannak: reálisabban fog élni, akinek van ilyen jellegű önismerete, és könnyebben tud együtt élni a másik nemmel, ha van az ő ősi viselkedéséről is ismerete. Az evolúciós pszichológia sokat fel tud ebből tárni, érdemes kicsit elmélyülni benne.
Férfivá és nővé érés
Több szakaszra bonható, egy életen át tartó folyamat, minden életszakaszban van dolgunk a férfiasságunkkal, illetve nőiességünkkel. Az első kb. húsz évben az ember kísérletezik, keresi önmagát, próbálkozik a neme megélésével: ilyenkor sok lehet a külsőség, mintegy „színpadon” előadja a férfi a macsómentalitást, a nő a cicababa mentalitást, hogy „nagyon férfi, ill. nagyon nő vagyok”. Ebben a fejlődésben fontos állomás lesz, amikor találkozunk a másik nemmel, a valódi szerelemmel, a másik nem reális igényeivel. Ekkor már nem akarunk annyira macsók vagy cicababák lenni, hanem igaz társak. Az életközép táján szintén fejlődési ugrásnak kell történnie: ilyenkor nagyon fontos az azonos nemű példakép, rokon, barát mintája, akik már nemcsak a családnak, a szerelemnek élnek, hanem nyitnak, és nagyban szeretnek. A családon túl van energiájuk tágabban szeretni: önkéntesen segíteni másoknak, az egyházban szolgálni, besegíteni a karitászba stb. Végül időskorunkban is van dolgunk a nemünkkel: máshogy öregedünk meg – de erről majd akkor beszélünk.
És mit tanít a teológia?
Az ember Istenképű, a különbségeket pedig Isten akarja. A két nem összetartozik, kiegészíti egymást.
Isten Évát ajándékba viszi Ádámnak.
Itt ajánlja az atya, a hallgató, én pedig a kedves olvasó figyelmébe a 2004-es hittani kongregáció szövegét, mely a férfi és női létről tanít.
Nem mehetünk el a tény mellet, mely szerint a nemünknek megfelelően sajátosan szeretünk. Megkülönböztethetjük a szeretetben az átölelő és a sürgető szeretetet. Mindkettő mindkét nemben jelen van, de polarizáltan: a nőies szeretetben több az anyáskodás, az elfogadás, az irgalom, a férfias szeretetben van határmeghúzás, keménység, fontos a teljesítmény. Azonban a világháborúk kegyetlenkedései után a szeretet „redukálódott” az átölelő, a csak elfogadó szeretetre, melynek egyik következménye az is, hogy a férfiak a mai korban „elnőiesedtek”, hiányoznak a határmeghúzások, a férfias pontosság és a kemény szeretet, melyre egyaránt szükség van az egészséges párkapcsolat, a család, az egyház, de a társadalom szempontjából is. Kifejezetten a gyermekneveléskor fontos, hogy mindkét szeretet jelen legyen, kifejezetten kell a férfias szeretet a családba, amely megtartó cölöpként szolgál, s ami mellett a nő nőies tud lenni, nem kell átvennie a nadrágot, s nem lesz a gyereknek két anyja…
A nőben sokkal inkább jelen van az átölelő szeretet. Nők, öleljétek át a testeteket, legyetek igényesek magatokra! Fontos a női ápoltság és vonzerő, a férfiért igenis versenyezni kell – Isten hagyja a természetes versenyt, a keresést. Aki akar családot, az vegye komolyan a vonzerőt, az ápoltságot, de a szabad keresést is.
Az egyházban is mintha a Krisztusban megjelenő gyöngéd szeretet sokkal több figyelmet és teret kapna, mint a keményen szerető Krisztus. Holott Krisztusban látjuk az erős férfit is, akinek hatalmas a teherbírása, képes egész nap tanítani, vándorolni, néha bizony kemény szavakat használ, beleáll a konfliktusokba, tud korbáccsal nagyon kemény határt húzni a templomban illetlen viselkedésnek, s felveszi a keresztet.
Tulajdonképpen a kereszten szeret Krisztus a leggyöngédebben, a legirgalmasabban, de a legkeményebben is, szinte beleáll a szenvedésbe.
A kereszt fája így lesz a szeretet fája: az irgalmas, átölelő szeretet, de a sürgető, a kemény szeretet fája is.