,,Jóval győzd meg a gonoszt! – itt kezdődik igazán a keresztyén élet. Krisztuson kívül ez elképzelhetetlen s rendkívül idegen az ember előtt, de Krisztusban magától értetődő.”
Scholz László evangélikus lelkész-teológus és költő korábban prédikáció-sorozatot tartott a Római levélről. Üzenete ma talán minden eddiginél aktuálisabb!
Jóval győzd meg a gonoszt!
„Senkinek gonoszért gonosszal ne fizessetek. A tisztességre gondotok legyen minden ember előtt. Ha lehetséges, amennyire rajtatok áll, minden emberrel békességesen éljetek. Magatokért bosszút ne álljatok szerelmeseim, hanem adjatok helyet ama haragnak; mert meg van írva: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az Úr. Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjazik, adj innia; mert ha ezt műveled, eleven szenet gyűjtesz a fejére. Ne győzettessél meg a gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg.” (Róm 12,17-21)
Scholz László (1911-2005) igemagyarázata, részletek:
„Így csak Krisztus tanítványa inthet. Senkinek gonoszért gonosszal ne fizessetek, sőt jóval győzzétek meg a gonoszt! Ez merőben Jézus ajkáról ellesett szó, jellegzetesen keresztyén beszéd.
Jézus Hegyi Beszédében olvassuk: „Hallottátok, hogy megmondatott: Szemet szemért és fogat fogért, Én pedig azt mondom nektek: Ne álljatok ellen a gonosznak… Hallottátok, hogy megmondatott: Szeresd felebarátodat és gyűlöld ellenségedet. Én pedig azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, akik háborgatnak és kergetnek titeket.” (Mt 5:38-39, 43-44)
Így csak Jézus beszélt. Előtte senki el nem mondta ezt. Utána is csak azok, akik az Ő ajkáról olvasták le és ismételték a szavakat. Pál apostol is voltaképpen Jézust idézi ezekben a rómabeli keresztyénekhez szóló intéseiben.
Mi se hallgassuk ma szürke életszabályok gyanánt ezt a néhány apostoli intést. Hanem vegyük észbe, hogy Krisztusnál vagyunk az Ő közvetlen közelségében; szigorúan keresztyén területen járunk. A világ számára rendkívüli, ami itt hirdettetik. Ha megvalósulna az emberek közt, sarkaiból fordulna ki a világunk.
De arra is el lehetünk készülve, hogy a keresztyének jó része sem fogja fel majd e szavakat igazi értelmük szerint. Nem érthetik meg a félig-meddig keresztyének, csak azok, akik nyakig benne vannak a keresztyénségben! Nem mintha magunk is helyeselnénk ezt a megkülönböztetést és most csak egy szűk körhöz kívánnánk szólni. Ellenkezőleg, elég nyomorúság, hogy minden keresztyének be nem látják: ezen alul nincsen keresztyénség.
Jóval győzd meg a gonoszt! – itt kezdődik igazán a keresztyén élet. Krisztuson kívül ez elképzelhetetlen s rendkívül idegen az ember előtt, de Krisztusban magától értetődő s nélkülözhetetlenül természetes.
Igen, terólad van szó tehát, névtelen keresztyén testvér, aki Krisztusról neveztetel. Néked kell meghallanod, meg kellene hallanod, hogy aki Krisztusé, az jóval győzi meg a gonoszt, szereti ellenségeit, minden ember előtt ügyel a tisztességre, és minden emberrel igyekszik a békés együttélésre…
Mesebeszéd az, hogy a keresztyén szelídségben nincs erő. Nagyobb ereje van, mint a bosszúnak, a kardnak és az erőszaknak együttvéve.
Bosszúval, karddal, erőszakkal ugyan már sok embert meghódítottak, leigáztak, de még egyetlenegyet sem térítettek meg Istenhez. A keresztyén embernek pedig az a célja, hogy mindenek Istenhez térjenek, és az ő egykori ellenségeivel együtt dicsőíthesse Isten végtelen irgalmát s bocsánatát.
A keresztyén ember nem azzal a titkos vággyal hagyja Istenre az ítéletet, hogy majd Isten őhelyette az ellenségén méltó bosszút áll. A keresztyén ember, mikor Istenre hagyja az ítéletet, egyúttal könyörög Istenhez ellenségének megtéréséért, és jót tesz vele, hogy a jótétemény parazsa bűnbánatra indítsa.
Rajta hát! Ellenségeskedéssel telve a világ, vagyis telve a jócselekvés szent alkalmaival is. Ismertessenek fel a világban a keresztyének! Kik azok? Akik jóval győzik meg a gonoszt!”
Szilágyi József
Forrás: Scholz László: Az evangélium Pál szerint. A római levél a szószéken. Bp., 1998.