A Severance című sorozat hátborzongató világában az emberi elme kettéválik – de mit üzen ez nekünk keresztényként? A belső meghasonlottság nemcsak fikció, hanem valós lelki seb, amelyet egyedül Isten gyógyíthat be. Ő az, aki összeforrasztja a széttört részeinket, és teljes egységre hív: önmagunkkal, az emberekkel és Vele.
A modern ember egyik legnagyobb kísértése, hogy önmagát szétválassza, darabokra bontsa. Különválasztja a munkáját a magánéletétől, a testét a lelkétől, az érzelmeit a döntéseitől – és olykor azt is, hogy mit hisz arról, ahogyan él. A Severance című, Apple TV-n megjelent sorozat ezt a belső törést viszi a végletekig, amikor a főszereplők agyműtét által szó szerint két külön személyiséggé válnak: az egyikük a munkahely falain belül él, míg a másik a kinti világban – és egyik sem rendelkezik a másik emlékeivel.
Ez a disztópikus koncepció elsőre talán extrémnek tűnik, mégis rávilágít egy valós és fájdalmas igazságra: a lélek elválasztottsága romboló hatású. Amikor nem élhetünk egységben önmagunkkal, amikor meg kell tagadnunk személyiségünk egy részét – akár a túlélés, akár a kényelem vagy épp a társadalmi elvárások miatt –, akkor törés keletkezik bennünk. És e törés mentén reped meg az identitásunk, az emberi kapcsolataink, sőt, a hitünk is.
Akkor is szétválasztottak lehetünk lélekben, amikor a keresztény testvéreink előtt titkolni akarjuk a bűneinket vagy éppen a fájdalmainkat, felvesszük a ,,vasárnapi mosolyt”, csak hogy ne kelljen sebezhetővé válni, gyengének tűnni egymás előtt. Pedig Isten épp a világosságon, a teljes őszinteségen keresztül tud gyógyítani, nem akarja, hogy folytonos megfelelési kényszerben és elfedett kétségek között éljünk.
A hit gyökeresen mást kínál: Isten nem szétválaszt, hanem egyesít.
Ő az, aki képes összeforrasztani a lelkünk széttört darabjait, aki nemcsak saját magunkkal, hanem önmagával is egyesít.
Ahogy a Zsoltárok könyve mondja: „Meggyógyítja a megtört szívűeket, és bekötözi sebeiket.” (Zsolt 147,3)
A Severance sötét világában nincs Isten – és talán épp ezért olyan ijesztően hiteles, amin átmennek a szereplők. Hiába keresik az értelmet, az irányt, a gyógyulást: nincsen, aki valóban lássa őket. A rendszer hideg és személytelen, miközben ők egyre égetőbb vágyat éreznek arra, hogy valaki összerakja őket – szó szerint és lelkileg is.
Bár néhol nyomasztó és sötét a sorozat, ajánlom, hogy nézd meg, mert
nemcsak hihetetlenül izgalmas és fordulatos, de mélyen elgondolkodtat a saját életünkről is.
Hogy élünk? Mennyire vagyunk önazonosak? Hogyan bánunk másokkal? A munkánk és a magánéletünk egyensúlyban van? Mit teszünk az ördögi szétdobálás ellen?
Mi keresztényként hiszünk abban, hogy az ember nem programozható gép, nem funkciókra bontott hasznos egység. Isten képmására lettünk teremtve – testtel, lélekkel, szellemmel, összefonódva, egyként. A bűn okozta szétválasztottság (amit a szégyenhez, elszigeteltséghez, meghasonlottsághoz vezet) csak Krisztusban oldódhat fel, aki nemcsak megbékéltet minket önmagával, hanem egymással és saját belső valónkkal is.
A Severance kérdése tehát nem csupán filozófiai vagy társadalmi, hanem mélyen lelki: vajon hány részre vágtuk már magunkat, hogy megfeleljünk a világnak – és hány részünket tartjuk elrejtve, féltve, elutasítva? És vajon hisszük-e, hogy Isten mindegyiket ismeri – és mindegyiket visszavárja?
Isten nem felez meg, hanem teljessé tesz. Nem leválaszt, hanem összeköt. Nem elszigetel, hanem közösségbe hív – önmagával és a többi emberrel.
A Severance karakterei egy olyan világban élnek, ahol a „belső” (munakhelyi) és „külső” (magánéleti) én egymás számára ismeretlen. A keresztény ember viszont tudja: Isten előtt nincs elrejtett rész, nincs „külön élet”, csak egyetlen, teljes létezés, amely – ha megtört is – meggyógyulhat a Szeretet által.