2017. 10. 07.

„Egy vállalkozáson keresztül is létre lehet hozni Isten országát” – Interjú Kiss Ulrich atyával

Csütörtökön rendezik meg a második Management by Jesus szimpóziumot. A keresztény vállalkozók céljairól, a szeminárium lényegéről és az esemény apropójáról Kiss Ulrich SJ atyával beszélgettünk.

-Milyen kapcsolata volt a vállalkozók világával és mi volt az, ami a jezsuita szerzetesek felé indította?

fotó: Üzletrész

Ez egy jó kérdés, mert nagyjából azt kéred, hogy mondjam el az életemet. Gimnazista koromban újságíró szerettem volna lenni, de édesapám link szakmának gondolta, így lettem közgazdász. A Leuveni Katolikus Egyetemre jártam ahol Muzslay atya is tanított. Kitűnő közgazdász volt, de főleg etikai kérdésekkel foglalkozott. Fejembe vettem, hogy csinálok egy doktorit, de egyik tanárom meggyőzött, hogy ha tényleg a marketing érdekel, inkább végezzek el egy MBA-t. Ő ajánlotta nekem a fomtainebleu-i menedzser iskolát, amiről ma azt mondják, hogy az 5 legjobb MBA business school közé tartozik. Ennek az iskolának volt egy úgynevezett placement service szolgáltatása, ami azt jelentette, hogy segítették álláshoz jutni (nem is akármilyenhez) a végzősöket. A 10 interjúból 9 belga székhelyű volt, kivéve a L’Oréalt, ami számomra mindig is az igazi marketing megtestesítője volt. Történetesen fel is vettek és több évig foglalkoztam ott marketinggel, de a pozícióm egyre szélesedett és kanyarodott a menedzsment irányába. Ezzel párhuzamosan ’68 májusában, a párizsi diáklázadások idejében részt vettem egy zarándoklaton, ahol negyvenezer fiatallal gyalogoltunk el a chartes-i katedrálishoz. Amikor megérkeztünk, a templom főhajójában asztalok voltak felállítva amelyek egy hatalmas keresztet formáltak. Az egész templom egy nagy eucharisztikus asztal volt, ahol több száz pap koncelebrált és én abban a pillanatban tudtam, hogy nekem is ott a helyem. Hazafelé Leuvenbe elkezdtem gondolkozni: „Most tanultál öt évet. Ha pap akarsz lenni tanulnod kell még legalább ennyit”. Ebből az lett, hogy a hívást amit a Jóistentől kaptam, húsz évig jegeltem. Mindig kitaláltam valami új kifogást, hogy most miért nem, majd legközelebb. Amikor eljutottam odáig, hogy belépjek a jezsuita rendbe,

Isten annak a húsz évnek is értelmet adott amelyet „halogatással” töltöttem, ez a Management by Jesus.

Ha nem dolgoztam volna hosszú éveken keresztül menedzserként nem tudnám teljesíteni ezt a szolgálatot. A megszerzett tapasztalatok segítenek abban, hogy vállalkozókat vezethessek Isten országa felé. Ezek az emberek a vállalkozásaikban tudják megvalósítani Isten országát, ahol ők a tulajdonosok, ahol ők hozzák meg a döntéseket.

-Honnan származik a Management by Jesus ötlete és mi motiválta a képzés létrehozásában?

Erre két irányból is válaszolhatok. Első az elnevezés: a management by „valami” (pl objectives, exception) a gazdasági szakirodalom egyik legelterjedtebb kifejezése. Ez azt jelenti, hogy egy adott szerző vagy irányzat a jó menedzsmenthez szükséges elemek közül kiemel egyet és azt vezérelvvé teszi. A Management by Jesus is egyfajta Management by objectives, hiszen a cél maga Jézus, az Ő uralma, Isten országa. Egy másik megközelítésből a Management by Jesus egyfajta provokáció. Amikor elkezdtem a kurzust, egy grafikus barátom rajzolt egy logót, ami egy nyakkendős Jézust ábrázol, na ez sokaknál kivágta a biztosítékot. A keresztények közül többen megbotránkoztak azon, hogy Jézust egy üzletemberhez hasonlóan nyakkendőben ábrázoltuk, az ateisták pedig azt gondolták, hogy az egyház már megint valami új fogással próbálkozik. A legtöbben azonban nem vették észre, hogy Jézus fején ott van a töviskorona és a lángoló szív is helyet kapott a grafikán. Talán ez a legfontosabb elem: Jézus szíve, ami maga a szeretet. A könyvemnek és a kurzusoknak is az az egyik mondanivalója, hogy

a menedzsment fő elve a szeretet.

A szakirodalom egyre inkább aposztrofálja a menedzsereket vezetőkként, akik nem csak magukért, hanem legtöbbször a csapatért cselekszenek. Kitűznek egy célt amit mindenki át tud érezni és amit mindenki követni tud. Jézus ugyanezt csinálta csak nagyobban: elkezdte a tizenkettővel és lett belőle egy másfél-milliárd tagot számláló közösség. A vezetés egyben mindig közösség építés. A vállalkozás egy közösség felépítése és fenntartása. Minél jobban tartod fent ezt a közösséget, annál jobban teljesíted a hivatásodat mert vállalkozónak lenni is egy hivatás.

-Miért pont Márk evangéliuma lehet a vállalkozók Bibliája?

Ezzel kapcsolatban vannak személyes motívumok, de ugyanúgy lehet találni szakmai, teológiai motívumokat is. Teológiai motívum például, hogy történelmileg Márk áll időben legközelebb Jézushoz. Sokan mondják továbbá, hogy Márk evangéliumában egy felesleges szó sincs: mindent nagyon tömören ír le. Mi úgy tanultuk az egyetemen, hogy „Márk evangéliuma egy előszó a passióhoz”. A személyes motiváció egy érdekes kis történet. Mikor Rómában tanultam, felkeresett egy régi osztálytársam lánya és két másik diák társaságában, ebéd közben feljöttek a tipikus katolikusokat támadó kérdések az inkvizícióról, a boszorkányperekről és sok egyébről, én azonban kijelentettem, hogy evés után minden kérdésükre választ kapnak. Ebéd után elmentem velük egy könyvesboltba és megvettem nekik Márk evangéliumát. Megmondtam, hogy alaposan olvassák el és utána bármit kérdezhetnek. Egy évre rá, pont a papszentelésem napján jutott a fülembe: a lány, aki olyan hevesen emlegette az egyház bűneit, megkeresztelkedett római katolikusnak. Azóta eléggé megbízom Márk evangéliumában.

Előhozhatunk továbbá még egy indokot, ami nem más mint az, hogy

Márk evangéliuma egy tökéletes kézikönyv.

Kiváló használati útmutató egy start up létrehozásához. Hogy kell elindítani egy vállalatot? Hogy kell vezetni? Hogy kell fenntartani? Jézus bámulatos módon hoz létre egy kis csapatot és ad nekik olyan lendületet, ami még most, kétezer év elteltével is tart.

fotó: Üzletrész

-Mik a legfontosabb célok és értékek amiket egy vállalkozónak el kell érnie, amiket birtokolnia kell?

Szerintem az első és legfontosabb az, hogy megértse: ez egy küldetés. Nem véletlenül adódott úgy az önéletrajzában, hogy ő nem alkalmazott, hanem vállalkozó. Több tucat vagy több száz ember sorsáról döntenek. Döntenek arról, hogy ezek az emberek ki tudják-e fizetni a részletet a házukra vagy az autójukra. Hogy el tudják-e küldeni a gyereküket egyetemre vagy akár csak gimnáziumba, ez óriási felelősség. Ezt a felelősséget Istentől kapták és ugyanúgy el kell számolniuk vele, mint a talentumokkal, amelyekről Isten beszél. Ha neked erre van tehetséged, akkor nem szabad kibújni alóla, mert kényelmetlen, mert sok a felelősség vagy éppen lenne könnyebb út is. Ez nyilván nem csak örömmel, hanem szenvedéssel is jár: ott van a töviskorona a nyakkendős Jézus fején. A lángoló szív emlékeztet rá, hogy ha a szeretet nem járja át az egész küldetést akkor a magány és a stressz elviselhetetlenné válhat a csúcson, de

ha körülvesz téged a szeretet légköre, az folyamatosan éltetni fog.

Fontos, hogy a vállalkozó megértse: nem ő a zseni, aki létrehozta az egészet és vannak többiek, akik majd kapnak egy kis zsebpénzt, hanem egymásra vannak utalva. Az a feladata, hogy a maximumot hozza ki az emberekből, akikkel dolgozik. Hogy kihozzák magukból azt, ami bennük rejlik és ezzel megvalósítsák magukat. Nem olyan értelemben, ahogy azt manapság a pszichológusok mondják, hanem a szó hiteles értelmében: hogy a tehetséggel, ami bennük rejlik el tudjanak számolni Isten felé. Egy jó vezető egyben edző is, aki folyamatosan ösztönzi és segíti a neki dolgozókat.

-Mi a célja a jövőheti szimpóziumnak?

A jövőheti szimpóziumnak hármas célja van. Az apropó a tavasszal megjelent könyvem. Nem akartunk egy egyszerű könyvbemutatót, úgy gondoltuk, hogy mélyebb elemzésre van szükség. Délelőtt a célkitűzéssel fogunk foglalkozni, a csapatépítéssel és a törvénnyel amelyet Jézus hozott: a szeretet törvényével. Csák Jánost kértük meg, hogy erről beszéljen, aki volt nagyvállalati vezető, lapkiadó és diplomata is. Iránymutatást fog adni azzal kapcsolatban, hogy a törvény nem béklyó, hanem jó használat mellett egyfajta vérkeringést ad minden szerveződésnek. Délután olyan vezetőket hallhatunk, akik már elvégezték az MbJ szemináriumot és beszámolnak a saját kis- és középvállalkozásaikra tett hatásáról. A másik cél, hogy a résztvevők (függetlenül attól, hogy elvégezték-e a szemináriumot) megoszthassák egymással a tapasztalataikat és fejlődhessenek egymás által. Ezért nagyon fontos az ebéd szünet és szimpózium utáni találkozások: impulzusokat akarunk adni egymásnak. Nem titkoljuk, a harmadik cél az, hogy minél többen kedvet kapjanak a szemináriumhoz és minél többen el is végezzék. Afelé haladunk, hogy a képzésből egy nagy közösség legyen, ahol egymást segítjük.

Segítünk egymásnak jó keresztény vállalkozóvá válni és kinek-kinek a saját területén megvalósítani Isten országát.

 

Az eseményről bővebb tájékoztató és regisztráció: http://mbj.hu/esemeny/szimpozium/

Interjú Programajánló
hirdetés

Még nem érkezett hozzászólás