Tévedhetetlenek a pápák? Vagy mégsem? Bár Jézus az igazság Lelkével vezeti Egyházát, még Péter apostol is többször tévedett – és a mai pápák sem mentesek a hibáktól. Akkor mégis hogyan maradhat meg az Egyház az igazságban? A válasz a Szentlélek csendes, de határozott munkájában rejlik – és abban a felismerésben, hogy még a zsinatokon is csak együtt, imádsággal és nyitott szívvel lehet meghallani Isten szavát. A cikk Johannes Hartl könyvének gondolatai alapján született.
Jézus Krisztus azt akarta, hogy az ő Egyháza évszázadokon keresztül megmaradjon az igazságban. Ez nem azt jelenti, hogy az Egyház az idők során sosem tévedett, vagy követett el hibákat, de a hithez kötődő lényeges kérdésekben Krisztus megőrzi az egyházat az igazság útján. Ehhez Jézus az apostoloknak és az utódainak a Szentlelket ajándékozta. „De mikor eljő amaz, az igazságnak Lelke, elvezérel majd titeket minden igazságra.” (Jn 16,13)
Az első igaz példa: Simon Péter
A legjobb ezt Péter példáján keresztül szemlélni, hiszen Péter bibliai képén alapul a pápák státusza. Voltak helyzetek, amikor Péter a Szentlélektől telve olyan igazságokat hirdetett ki, melyeket Isten akart kinyilatkoztatni.
Amikor Jézus megkérdezte az apostolokat: „És ti kinek tartotok engem?” Péter nem tanácskozott először az apostolokkal, hanem a Szentlélek sugallatára azonnal válaszolt: „A Messiás vagy.” (Mk 8,27)
Azonban azt is látjuk, hogy Péter nem mindig rendelkezett a tévedhetetlenség karizmájával. Nem mindig a Szentlélek sugallata szerint beszélt, vegyük csak a példát, amikor Jézust háromszor is megtagadta: „Te is a Názáreti Jézussal valál! Ő pedig megtagadá, mondván: Nem ismerem, s nem is értem, mit mondasz.” (Mk 14,66)
Mi a helyzet a mai pápákkal?
Ugyanez érvényes a pápákra is, még ha hisszük is hogy Isten néha az igazságnak egy tévedhetetlen szavát közvetíti általuk az Egyház felé, ez nem jelenti azt, hogy minden, amit ők mondanak, a tévedhetetlenség tulajdonságával rendelkezik. Éppen ezért a katolikus egyház szigorú feltételeket határozott meg arra vonatkozóan, hogy mi tekinthető tévedhetetlen kijelentésnek.
A pápa nem tehet tévedhetetlen kijelentéseket a tudományos politikai vagy a gazdasági kérdésekről. A pápa szekuláris kijelentései a pásztorlevelekben, apostoli iratokban, prédikációban és magyarázatokban ugyanúgy nem tartoznak a tévedhetetlen tanítások közé.
Az első vatikáni zsinat óta csak egy papától származó tévedhetetlennek tartott hitbeli tanítás hangzott el: Mária mennybevételének dogmája. (1950)
Hogy maradhat meg Jézus Krisztus Egyháza az igazságban?
Minél mélyebb hitéletet él valaki, annál inkább kifejlődik benne a Szentlélek egyfajta érzékelése, amikor az igaznak, az igazságnak egyfajta megérzése történik. Ahhoz hogy az Egyház megőrizhesse a tisztaságát, Jézus azt akarta, hogy osztozzanak vele az ő saját tévedhetetlenségében. Egy apró cseppje Jézus tévedhetetlenségében való részesedésnek az egyetemes világméretű zsinatokon valósul meg. Gyakran határozzák meg így: „a Szentlélek és mi úgy döntöttünk”. Ezeken az összejöveteleken a Szentlélek vezetését keresik a keresztény hit kérdéseivel kapcsolatban.
A kezdetek kezdetén
Az első ilyen zsinatról az Apostolok cselekedeteinek 15. fejezetében olvashatunk.
„Összegyűltek az apostolok és a presbiterek, hogy megvizsgálják ezt az ügyet. Heves vita támadt, végül felállt Péter, és ezt a beszédet intézte hozzájuk:…”
Egy aktuális problémát kellett megoldaniuk az akkori egyház felelős vezetőjének, amelyről korábban nem létezett rendelkezés, ezért keresték a Szentlélek vezetését. Az imát és részletes megbeszélést követően döntésre jutottak: „Úgy tetszett a Szentléleknek és nekünk..” (ApCsel 15;28)
Mivel minden korszak változik és a világ sosem állandó, az Egyház folyamatosan új problémákkal találja szemben magát. Döntéseket kell hozni, amelyekről sem Jézus, sem a Szentírás nem nyilatkozott egyértelmű módon. A felelősöknek kötelességük, hogy a Szentírás fényében Isten lelkére hallgatva hozzanak döntést.
Berényi Rebeka Anna
Forrás:
Johannes Hartl, Leo Tanner: Katolikus hit alapfokon – Egymást megérteni és haladni tovább