Bizonyára egy kezünkön nem tudjuk megszámolni, hányszor hallottuk már Mária és Márta történetét, amelyben Márta sürög-forog a sok házimunkában, Mária pedig a jobbik részt választotta… De jobbik rész egyedül hagyni valakit szolgálni? Hogy jöhet ki Mária „győztesként” ebből a helyzetből? Milyen kapcsolat lehet az imáink és a cselekedeteink között? A szemlélődő cselekvésről Hofher József jezsuita atya gondolatait hallhatjátok a Montserrat vlog legújabb adásában.
Hogyan tudunk a tevékenységünkben szemlélődő módon jelen lenni? Nadal Jeromost egyik alkalommal megkérdezték, hogyan jellemezné a szentignáci spiritualitást, és ő mondta, hogy szemlélődő módon jelen lenni a tevékenységben. Ez nem más, mint Jézusnak a spiritualitása. Jezsuiták, azaz úgy mint Jézus.
Tehát milyen is ez a jézusi spiritualitás? Két fő oszlopa van. Az egyik fő oszlopa a személyes istenkapcsolat és az ehhez kapcsolódó viszonyom a különböző törvényekhez. Vagyis ahogy Jézus mondja, az én eledelem az, hogy teljesítsem Mennyei Atyámnak az akaratát. A másik oszlop pedig az embertársaimmal való kapcsolat, az embertársaimhoz való viszony, és a legszegényebbekkel való kapcsolatom és a hozzájuk való kötődésem.
Talán már hallottátok sokszor, hogy
a jezsuita szemlélődés lényege, hogy próbáljuk Istent felfedezni mindenben, mindenhol és mindenkiben.
Amikor Jézus a személyes imáit végezte, azt általában egy nagyon intim környezetben tette. Az evangéliumokban is látjuk, hogy Jézus félrevonul, és néha éjszakába nyúlóan imádkozik, vagy már hajnalok hajnalán, vagy úgy tűnik, hogy talán le sem feküdt egész éjszaka. Vagyis szemlélődik, egész idő alatt az Atyára függeszti a tekintetét, napközben pedig egyfolytában tevékenykedik: gyógyít és tanít. Tehát éjszaka egy nagyon bensőséges ima, amely által tele lesz energiával a Szentlélektől, napközben pedig gyógyítja a betegeket és tanít.
Jézus mindig a legszegényebbekben veszi észre leginkább azt a sérült embert, akiért Ő jött. Mondják is, hogy Jézus a szegények, a prostituáltak, a borisszáknak a barátja – mert mindig azt veszi észre, egy szemlélődő pillantással rögtön felfedezi, hogy hol van a legsérültebb élet és gyógyítani akar.
Loyolai Szent Ignácnak is ez a lelkisége. Megtanít bennünket imádkozni a lelkigyakorlatokban. Tehát ez nem egy liturgikus ima, hogy elmegyünk a templomba és ott elvégezzük a különböző liturgikus szertartásokat, hanem a lelkigyakorlatban személyes módon imádkozva, meg olvasva a történeteket eljutunk oda, hogy
felfedezzük majd, amikor visszamegyünk a hétköznapi életbe, hogy kik azok, akik felé küldetésünk van.
Sokszor azt hisszük, hogy csak az imának van prioritása, de ez teljes tévedés. Amikor Jézus meglátja a szegény, elesett embert, pontosan a látható sebek azok, amelyek arra késztetik őt, hogy az Atyához forduljon.
Jálics Ferenc jezszuita atya sokszor szólít fel arra, hogy ha nem tudsz imádkozni, akkor ne erőltesd, hanem menjél, végezz valami önkéntes munkát hajléktalanok között, kórházban vagy bárhol. És amikor ilyen elesett emberrel találkozom, akkor érzem, hogy nekem szükségem van valami különleges energiára, mert különben nem tudom ezt a szolgálatot végezni.
Ismert bibliai történet, amikor Mária és Márta fogadják Jézust. Jézus érzi már, hogy hamarosan elfogják, kivégzik, és ott beszél a szöveg arról, hogy Mária a jobbik részt választotta. Minthogyha a kontemplatív életmód magasabb rendű lenne, mint a karitatív szolgáló életmód. Ez teljes tévedés. Mária és Márta egyetlenegy személy, ugyanaz. Vagyis van egy szemlélődő eljárásmódom, amivel észreveszem, hogy az illető, aki felém közeledik, annak most mire van szüksége. Márta a külső elvárásoknak akart megfelelni, míg Mária Jézus szívét nézte, le tudott ülni. Biztos vagyok, hogy egy normális eset, találkozás idején Mária ugyanúgy szolgált volna, mint Márta. A lényeg, hogy a jobbik rész: látni, hogy most szolgálnom vagy imádkoznom kell. Amit épp itt és most nekem cselekednem kell, és ezt a lelkiismeretem közli velem.
Tehát szemlélődő módon jelen lenni a cselekvésben: nézd meg,
vedd észre a társadalmi kihívásokat! Hol van rám szükség?
És amikor észrevetted, egyből imádkozz, kérj energiát, hogy ott gyógyítani tudj. A szükség az, ami odavezet a tabernákulumhoz. És hogyha nem tudsz imádkozni, akkor érdemes elkezdeni valamilyen szeretetszolgálatot, gyakorlatot.