Lelkiség, Szemle

Hogyan segíthetsz kedvesednek megbirkózni a stresszel?

A stressz természetes élmény, amellyel életünk különböző szakaszaiban meg kell küzdenünk. De minden ember más-más módon kezeli ezeket a helyzeteket. Amikor a társad stresszen megy keresztül, fontos, hogy türelmes légy vele, és ne viselkedj elítélően.

Mi is pontosan a stressz?

A medlineplus.gov szerint a stressz az érzelmi vagy fizikai feszültség érzése, amely olyan eseményekből ered, amelyek dühössé, frusztrálttá vagy idegessé teszik az embert.

Rendben van, hogy az emberi test stresszt érez, amikor különféle kihívásoknak van kitéve. Orvosi értelemben a szervezet ilyenkor hormonokat szabadít fel, amelyek éberré teszik az agyat, megfeszülnek az izmok, és fokozódik a pulzusszám. A túl sok stressz hosszú távon sebezhetővé teszi a szervezetet különféle egészségügyi kockázatokkal szemben. Ezek közé tartoznak a szívbetegségek, az elhízás, a magas vérnyomás, a depresszió és a különféle bőrproblémák.

Amikor a párod stresszes, nehéz lesz számára koncentrálni és az elvárásoknak megfelelően ellátni feladatait. Szintén kihívást jelenthet számodra végignézni, ahogy nehézségeken megy keresztül, mivel a stressz olyan attitűdökhöz és viselkedésekhez vezet, amelyek ingerültté és idegessé tehetik. Feszült társad abnormális módon reagálhat néhány szituációban, ami nagyfokú toleranciát igényel a részedről. 

Óvatosnak kell lenni, és nem engedni, hogy te is részese legyél a drámának, amelyen társad ebben az időszakban átmegy. Ehelyett nyugodtnak, kedvesnek és toleránsnak kell lenned, és meg kell értened és ismerned azokat a külső hatásokat, amelyek ezt hozzák ki belőle!

A társad által megtapasztalható stressz típusai

A stressz különféle formákban jelentkezik, és remek, ha képes vagy arra, hogy beazonosítsd, milyen stresszen megy keresztül a társad. Ez segít a megfelelő beavatkozás felkínálásában, valamint nemcsak másnál, hanem magadnál is alkalmazhatod ezeket a tippeket.

  1. Akut stressz 

Az akut stressz az emberi szervezet által átélt rövid távú stressz egyik formája. Ezt akkor tapasztaljuk, amikor valaki nagyon szorong, egy ijesztő incidenssel néz szembe, és felfokozott izgalommal küzd. Az akut stressz általában gyorsan alábbhagy, attól függően, hogy milyen intenzív volt az élmény.

  1. Krónikus stressz

A krónikus stressz olyan stresszorok miatt  következik be, amelyek hosszabb ideig fennállnak. Házastársad ilyen stresszt élhet át, ha állandóan olyan helyzetekben van, amelyek idegessé, ijedtté vagy aggódóvá teszik.

  1. Epizodikus stressz

Egy személyről azt mondják, hogy epizodikus stresszben szenved, ha gyakran él át akut stresszt. A személy hirtelen feszültséget okozó helyzetek hullámvasútját éli át, amelyek folyamatosan ismétlődnek, anélkül, hogy elegendő időt adnának a testének, hogy visszatérjen ellazult állapotába, mielőtt egy újabb epizód bekövetkezne.

Jelek arra, hogy társad stresszes

Vannak olyan egészséggel kapcsolatos jelek, amelyekre oda kell figyelni. Ezek arra utalhatnak, hogy társad stresszen megy keresztül, például: hasmenés, feledékenység, fejfájás, fáradtság, alvászavarok, fogyás stb. Olyan fizikai tüneteket is mutathat, mint a megnövekedett pulzusszám, a pupillák kitágulása, a testhőmérséklet emelkedése, nehéz légzés, érzelmi ingadozások, rossz alvási szokások és szorongás.

Előfordulhat, hogy partnered eltérően, gyakran kellemetlenül és jellegtelenül viselkedik. Ennek az az oka, hogy a teste a stresszes helyzetekre koncentrál, reagál rájuk és megpróbálja kezelni ezeket.

Az embereknek más-más küszöbük van a stressz megküzdésére vagy kezelésére. Ezért hűséges férjként vagy feleségként, barátként vagy barátnőként figyelned kell a kedvesed viselkedési mintáiban bekövetkezett változásokat. Türelmesnek és megértőnek kell lenned, amikor a stressz fenti jelei közül bármelyiket mutatja. Ez nyilvánvalóan nehéz, ha neked is problémákkal kell megküzdened a mindennapokban, de egymást támogatva ezeket a nehézségeket is le lehet küzdeni.

Hogyan segíthetsz párodnak megbirkózni a stresszel?

  1. Hallgasd meg őt ítélet nélkül!

Az első lépés, hogy segíts neki megbirkózni a helyzetével: a kommunikáció kialakítása. Beszélgessetek arról, ami nyomasztja, és hallgasd ítélet nélkül! Lehet, hogy a stressz okait kevésbé súlyosnak találod, de figyelembe kell venned, hogy mindannyiunknak eltérő a megküzdési küszöbe.

Társadnak képesnek kell lennie arra, hogy szabadon kifejezze magát és érzéseit feléd, tudva, hogy elég érzékeny leszel ahhoz, hogy megértsd, mit érez. Ha meghallgatod és megérted partnered stresszének okát, akkor kitalálhatod, hogyan segíthetsz neki ellazulni és nyugodtnak érezni magát. 

  1. Tegyél néhány megfontolt dolgot érte!

Nem elég meghallgatni őt és megérteni a stressz okát. Fel kell lépned, és szükség esetén segítő kezet kell nyújtanod, mert ez nagyban megkönnyíti a terheit. Hozzájárulhatsz az alapvető házimunkák elvégzéséhez, ezek közé tartozik a gyerekek gondozása, a takarítás és néhány egyéb tevékenység, amelyeket házastársadnak/párodnak általában egyedül kell elvégeznie. Így megkönnyíted számára a napi teendőket, hogy kevesebb munkát végezzen, és legyen elég ideje a kikapcsolódásra. Átgondolt partnerként fontos megfigyelni a stresszjeleket, és kérés nélkül megtenni ezeket az apró gesztusokat, hogy megkönnyítsd a másik életét.  

  1. Tanuld meg felismerni a stressz jeleit!

A férfiak és a nők eltérően élik meg a stresszt, másképp reagálnak ezekben a helyzetekben. Mindazonáltal rendkívül fontos, hogy alaposan tanulmányozd partnered, és képes legyél azonosítani a stressz különböző jeleit. Az a képességed, hogy felismerheted a másik stressztüneteit, megkönnyíti a megfelelő lépések megtételét a kihívások során. Azt is tudni fogod, hogy mi a legjobb módszer, amellyel megnyugtathatod őt.

  1. Segíts neki hatékony időbeosztást kialakítani!

Ha házastársad stressztényezői munkával kapcsolatosak, segíts neki hatékonyan megszervezni az időbeosztását. Előfordulhat, hogy a párodnak nincsenek jó időgazdálkodási készségei, és sok feladattal kell egyszerre foglalkoznia. Beszéljétek meg munkaterveit, és segíts neki hatékony tervet kialakítani, amely kiegyensúlyozott munkavégzést biztosít számára!

  1. Szükség esetén kérd szakember segítségét!

Előfordulhat, hogy nem tudsz hatékony megoldást kínálni a másiknak a stresszel való megbirkózáshoz. Ez a legjobb alkalom a szakember bevonására. Kérjetek időpontot pszichológushoz, és hagyd, hogy segítsenek neki. Keressetek egy keresztény tanácsadót, akivel jól érzitek magatokat, teret biztosítanak számotokra, beszélgessetek az ilyen helyzetek kezelésére képzett tanácsadókkal és terapeutákkal!

Forrás: iBelieve

Ujhelyi Dóra

hirdetés

Még nem érkezett hozzászólás