„Bár semmiféle tapasztalati módszerrel nem lehet kimutatni a lélek jelenlétét, az embrió tudományos megfigyelése olyan adatokat szolgáltat, melyekből az értelem fölismerheti, hogy az emberi élet első rezdülésétől jelen van a személy” – írta II. János Pál pápa. Az USA-ban újra fellángolt abortuszvita kapcsán, és attól függetlenül is fontos gondolatok.
Az Egyház tanítása szerint a magzat a fogantatás pillanatától kezdve különálló emberi lény, nem anyja testének része.
Az abortusz mellett érvelők egyik első indoka, hogy minden nőnek joga van azt tenni a testével, amit akar. Számukra a magzat nem egy különálló emberi lény, hanem a nő testének része. Az valóban igaz, hogy a magzatnak szüksége van édesanyja testére, hogy élhessen, de ennek ellenére külön emberi lény.
II. Szent János Pál Evangelium Vitae című enciklikájában idézi a következő nyilatkozatot az abortuszról.
„Vannak, akik azzal próbálják igazolni az abortuszt, hogy a fogamzás gyümölcséről legalább néhány napig nem lehet megállapítani, hogy emberi személy életéről van-e szó. Ezzel szemben, amint a petesejt megtermékenyül, megkezdődik egy élet, mely nem az apáé, nem is az anyáé, hanem egy új emberi lényé, aki önmagáért növekszik.
Soha nem lesz emberré, ha első pillanatától fogva nem az.
A legújabb genetikai kutatások ezt a kezdettől fogva nyilvánvaló dolgot nagyon megerősítik. A genetika ugyanis megmutatta, hogy az első pillanattól adva van egy élőlény határozott struktúrája vagy genetikai programja: egy ember, mégpedig egy konkrét ember már teljesen egyedi tulajdonságokkal fölruházva. Az emberi élet csodálatos folyamata a megtermékenyülés pillanatában kezdődik, s egyes képességeinek időre van szüksége, hogy kifejlődjenek és önálló működésükre fölkészüljenek.”
II. Szent János Pál azzal folytatja érvelését, hogy bár az emberi lélekre vonatkozó bizonyítékok tudományosan nem igazolhatók,
a tudomány egyértelművé tette, hogy minden adott az emberi személy fejlődéséhez az anyaméhben.
„Bár semmiféle tapasztalati módszerrel nem lehet kimutatni a lélek jelenlétét, az emberi embrió tudományos megfigyelése olyan adatokat szolgáltat, melyekből az értelem fölismerheti, hogy az emberi élet első rezdülésétől jelen van a személy: miért ne volna tehát ez az emberi élőlény emberi személy is?”
Az Egyház hisz abban, hogy Isten a fogantatás pillanatában új emberi életet teremt, és ennek eredményeként az már nem az anya testének „része”, hanem egy teljesen különálló emberi személy.
Fordította: Judákné Orsolya
Forrás: Aleteia.org
Még nem érkezett hozzászólás