Az ikonokon gyakran szerepelnek olyan görög vagy szláv betűk, amelyekre lelki útjelzőkként is tekinthetünk, hiszen – ha értjük a kontextusukat – mélyebb jelentéseket tárnak fel előttünk. Ha azonban nem vagyunk annyira jártasak ezekben a nyelvekben vagy szokásokban, hasznos lehet az alábbi összefoglaló, amelyben az ikonokon leggyakrabban feltűnő betűket és rövidítéseket vesszük számba.
Jézus
A Krisztust ábrázoló ikonok egyik legfontosabb felirata az „IC XC”, amely Jézus görög nevének (Ἰησοῦς Χριστός) rövidítése. Ennek a rövidítésnek a használata egyébként bevett gyakorlat volt az ősi görög és szláv nyelvű szövegekben is. Az ikonokon általában Jézus fejének két oldalán helyezkednek el a betűpárok.

Fotó: Mostafa Meraji / Pixabay
A Krisztus-ikonokon sokszor előfordul a „Ὁ ὬΝ” /HO ON/ felirat is, amely annyit tesz: „Aki van”. Ezek a betűk azt idézik fel a szemlélőben, hogyan mutatkozott be az Úr a Kivonulás könyvében Mózesnek („Vagyok, aki vagyok”). A rövidítés vagy Jézus glóriájában, vagy a feje fölött szokott elhelyezkedni, és az Ő isteni természetét, örökkévalóságát és önmagában létezését hangsúlyozza.
„Született, de nem teremtmény, az Atyával egylényegű” – juthatnak eszünkbe az apostoli hitvallás szavai.
Mária
A Szűz Máriát ábrázoló ikonokon gyakran két betűpár tűnik fel: „ΜΡ ΘΥ” (Μήτηρ Θεοῦ), amely görögül annyit tesz: „Isten anyja”. Ez a rövidítés Mária istenszülői szerepére (Theotokosz) utal.

Fotó: Ingo Jorga / Pixabay
Van, hogy a Mária-ikonokon a „Παναγία” /Panágia/ szó is szerepel, amely azt jelenti: „Szentséges”. Ez a Szűzanya egyedülálló tisztaságát és szerepét hangsúlyozza.
Szentek
A szentek, angyalok vagy bibliai szereplők nevei vagy rövidítve, vagy – a különös tisztelet kifejezése és/vagy a felismerhetőség kedvéért – teljesen kiírva szerepelnek a képeken. Hogy csak egy példát említsünk, Szent György neve vagy „Ο ἉΓΙΟC ΓΕΩΡΓΙΟC”-ként /HO HÁGIOSZ GEORGIOSZ/, vagy csak egyszerűen „ΓΓ”-ként /GG/ szokott feltűnni. Ez a gyakorlat abban segít, hogy a szemlélő azonnal felismerje az ábrázolt szereplőt – még a nyelvi akadályok ellenére is.

Fotó: Dimitris Vetsikas / Pixabay
Események
A feliratok az eseményeket ábrázoló ikonokról sem hiányozhatnak. A feltámadást megjelenítő képeken gyakran szerepel címként az „Ἡ ἈΝΑΣΤΑΣΙΣ” /I ANASZTASZISZ/ felirat. A szöveg szerepeltetésével az ikon nem csupán a rajta szereplő alakokat, hanem magát az eseményt is hangsúlyozza. Ugyanígy szokták feliratozni a Krisztus születését vagy megkeresztelkedését ábrázoló ikonokat is, ezzel is a szent misztérium egészére irányítva a szemlélő figyelmét az egyes alakok helyett.

Fotó: Dimitris Vetsikas / Pixabay
Az ikonoknak nem csupán az ábrázolás a feladatuk, hanem az is, hogy közvetítsék a megtestesülés, a feltámadás és a szentek életének misztériumát. A rajtuk szereplő látszólag egyszerű betűk nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy képesek legyünk jobban elmélyülni a teológiai igazságokban. Ha megtanuljuk felismerni a betűket, mélyebb szemlélődésre kaphatunk meghívást, és az ikonokat nem kimerevített képekként, hanem közös nyelvként használhatjuk más hívekkel.
Forrás: Aleteia
Fordította: Mészáros Anna