Velünk születik a jóság, vagy a környezetünkön múlik, hogy milyen emberek leszünk? Lehetünk-e jók, ha a neveltetésünk hiányos, ha nincsenek példaképeink? A Stephanus- és Szent Atanáz-díjjal is kitüntetett, filozófiával, teológiával és pszichológiával is foglalkozó magyar jezsuitát, aki a horvát rendtartomány kötelékében szolgál, a jóság és nevelés kapcsolatáról kérdezte a SZÍV jezsuita magazin.
Amikor azt mondom: jóság, ki jut eszedbe elsőként a saját életedből?
Édesapám, aki nagyon becsületes ember volt, soha nem lopott, nem vett el semmit, ami nem az övé volt. Munkásember volt, és teljesen nekünk, a családjának élt. Ő az én első példaképem.
Velünk születik-e a jóság, vagy az életünk során tanuljuk?
Én így látom: az ősbűn előtt volt az ősjóság. Az ember előbb volt jó, utána lett gonosz. Ez megmaradt, ahogy az ősbűnben megvan az ősjóság is. Ez a jóság az, ami vonz.
A pszichológia szerint a kisgyereknél körülbelül kétéves korban már jelentkezik az empátia, az odahajlás. Ha lát valakit, aki sír, akkor ad neki egy almát, vagy megsimogatja, tehát van egy eleve bennünk lévő jóság.
Tehát azt mondod, hogy ez nem csak szocializáció kérdése, s az inkább torzíthatja ezt az ősjóságot?
Igen.
De mégis fontosak a példaképek.
Persze. Tulajdonképpen az erényes élet pszichológiai szempontból betanult viselkedés valamilyen példakép vagy modell alapján. Hogy úgy beszélünk, mint az édesanyánk − mert megtanuljuk ezeket a viselkedési formákat. A jóságot is jó embereket szemlélve sajátítjuk el.
Találkoztál olyannal a pályafutásod során, hogy valakivel nagyon cudarul bánt a sors, és mégis jó lett? Talán mert épp azt akarta elérni, ami hiányzott neki.
Van ilyen is, hogy az ember épp azért választ valamit, mert neki abban nem volt része. De nem függünk teljes mértékben attól, hogy milyen szüleink voltak. Vannak árva gyerekek, akikből szentek lettek, és ők nem ismerték a szüleiket. Az én édesapám se ismerte az anyját, kétéves volt, amikor meghalt. Mégis, amikor haldoklott, akkor az édesanyját hívta. Egy bizonyos fokon túl az emberben működnek már autonóm erők – ilyen például az ősjóság is −, melyek hatására előbukkan valami saját, miközben végig megmarad a dialógus a halott szülővel is. Erkölcspszichológiából tanultuk, hogy van egyfajta reflex, ami újra meg újra bekapcsol: hogy „vajon mit gondolna az én megboldogult édesanyám, ha látná, hogy így viselkedem?”. Van bennünk egy örökös cenzúra.
Ez azt is jelenti, hogy nagyon fontos, milyen példaképek veszik körül a gyerekeket.
A fejlődéspszichológia másik fontos kérdését jelentik az úgynevezett pozitív példaképek. Ezek a mesevilágban is mindig megjelentek. A papi hivatásban is sokszor nagyon fontos szerepe van annak, ha látunk vagy ismerünk egy sikerült életű papot vagy szerzetest, akihez hasonlítani szeretnénk, vagy akitől valamit szeretnénk elsajátítani. A monasztikus élet egyik alapköve a szentek életének olvasása volt, emlékezzünk csak Szent Ignác történetére. Ezekből az elbeszélésekből mindig ki lehet hámozni – nem annyira, hogy az adott személy mit tett, hanem – hogy a kegyelem mire volt képes az illető életén keresztül.
Változott-e a pszichológia története során, hogy mit tekintünk jónak? Ez függ-e az adott kortól, kultúrától?
Amennyire változik az, hogy egy korban mit tartunk értéknek, annyira a jóságról alkotott fogalmaink is változnak. A jóság nem önálló erény. Bernard Lonergan kanadai jezsuita nagy teológiai-filozófiai meglátása, amit Erik H. Erikson alkalmazott a pszichológiában, hogy vannak abszolút, kikezdhetetlen értékek, alapértékek, amelyekért érdemes élni és meghalni. És a jóságot úgy fogjuk föl, mint az ezek elérésére való képességet. Ezek az értékek azonban mára relativizálódtak.
Lonergan és Erikson szerint mi az, amit kultúrától független, abszolút értéknek tekinthetünk?
Az igazság, a jóság, a házassági hűség, a barátság – ezek olyan értékek, amelyeket nem mi alkotunk. Léteznének akkor is, ha soha senki sem tartaná magát hozzájuk. A házassági hűség önmagában álló érték, vagyis nem lehet mennyiségi alapon mérni – hogy teszem azt a házasságok jelentős része megbukik, tehát ez az érték nem létezik. Ugyanezt mondjuk a cölibátusra is. Ha eltörölnék, akkor is újra feléledne, mert nem mi találtuk ki. Úgynevezett objektív érték.
Több irodalmi mű is foglalkozik azzal – például Hermann Hesse Sziddhárta című regénye −, hogy a gyereket meg kell óvni a rossz élményektől. Amikor azonban Sziddhárta kiszabadul a palotából, ahol élt, és meglátja a haldokló szegény embert, akkor indul el az a folyamat, ami őt Buddhává alakítja. Ma is sokszor előfordul, hogy a gyerekeket túlságosan óvják a szülők mindenféle csalódástól, és ezért mintha nem tudnának felnőni, nehezebben hoznak döntéseket. Ahhoz, hogy a kezdettől fogva bennünk levő jóság a karakterünkké váljon, megerősödjön bennünk, szükséges-e a próbatétel?
Különbséget tennék a próbatétel és a kísértés között. A pedagógia például azt mondja, hogy ne tegyük ki a gyereket kísértésnek. Itt hagyok száz eurót, aztán meglátom, hogy ellopja-e vagy sem. Ezt nem szabad. A próbatétel viszont pozitív kihívás, hogy „többet tudsz nyújtani, nagyobb teljesítményre vagy képes”. Erre például jó terep a sport. Ennek része az elismerés is, és az is fontos, hogy azt milyen formában kapja a gyerek. Ne a személyt dicsérjük, hanem amit tett. Ha a feleséged finom ebédet főz, akkor nem a „te vagy a legjobb szakácsnő” az igazi dicséret, hanem mondjuk az, hogy „jaj, de finom ez a pörkölt!”.
Ez miért fontos?
Így teret adunk a másiknak, hogy ő maga építse ezt be az önértékelésébe, ahogy az számára a legjobb. Úgy szokták mondani, hogy „egyenesen nem lehet a napba nézni, csak a fényében sütkérezni”. Könnyebb elfogadni, sőt komolyan is venni a konkrét, valamire vonatkozó dicséretet. Ilyen szempontból több pozitív biztatásra lenne szükségük a fiataloknak.
Hozzáteszem, hogy nem minden a nevelésen és a példaképeken múlik. Minden emberben van egy belső dinamizmus, ami előreviszi. A fejlődéspszichológia ezt úgy írja le, hogy van két-három éves korban a dackorszak, amikor a gyerek mindenre nemet mond. Ez a fejlődés nagyon pozitív szakasza, amikor a gyerek keresi a saját autonómiáját. Aztán visszatér. Hétéves kor körül megint van egy ilyen eltávolodási hullám, amikor már nem akarja, hogy a mama kézen fogva vezesse. Ezekben a rebellis időszakokban a szülő azt érezheti, hogy a jóra való nevelési törekvései nem találnak visszhangra. De fontos, hogy ilyenkor is adjunk visszajelzést, mert ha nem mondunk semmit, a gyermek úgy érzi, nem törődnek vele. Később pedig még hasznosíthatja, amit most hall. Ugyanakkor meg kell hagyni az autonómiáját, különösen kamaszkorban. Nem ellenőrizni a leveleit, a naplóját, mert csak alakoskodásra, hazugságra késztetjük ezzel.
Különbözik-e valamiben a fiúk és a lányok jósága?
Szerintem itt jó, ha tekintetbe vesszük, hogy van ösztönélet is. A fiúknál az érettség fokát az is megmutatja, hogyan tekintenek a lányokra. Hogy mi az – akár úgy is mondhatnám, melyik testrésze az −, amire a figyelme irányul. Amikor ez az arc, akkor mondhatjuk, hogy a fiú megérett a kapcsolatra. Az, hogy a lányok az arcukat festik, tulajdonképp ösztönös figyelemfelhívás. A férfiak testépítése vagy akár a tetoválások pedig arra utalhatnak, hogy a férfi úgy hiszi, a nőt az ő teste érdekli. És valami van is ennek a mélyén, aminek sokszor talán nem vagyunk is tudatában. Anyai ösztön, a gyerekre irányuló vágy például csak a nőben van. Az apaság érzése a férfiban csak akkor alakul ki, amikor már tud kapcsolódni a gyerekhez. A nő az, aki vágyik a gyerekre, és a gondoskodás ösztöne is benne alakul ki előbb.
Hogy látod; a mai emberek rosszabbak, jobbak vagy épp olyanok, mint a korábbi generációk?
Én hiszek az evolúcióban. De nemcsak a darwini evolúcióban, hanem a Teilhard de Chardin jezsuita által levezetett elméletben. A kereszténység is előrenyomul a híres Ómega-pont felé, krisztusi erő működik benne, és én hiszem, hogy a mai kereszténység jobb, mint a Szent Pál-i. Elég csak olvasni az Apostolok cselekedeteit vagy az ő leveleit, hát azóta haladtunk. Mi magasabb szinten vagyunk. Az, hogy a rossz jobban előtűnik, mint a jó, csak arra bizonyíték, hogy a rossznak nem kellene lennie. A jóra nem figyelünk föl annyira. Úgyhogy nem vagyok elkeseredve.
Ha már a krisztológiához jutottunk, a keresztény hit egyik alaptétele, hogy ha a Názáreti Jézusra nézünk, benne látjuk az embert és látjuk az Istent. A két természet nem keveredik. Ha radikálisan vesszük a megtestesülés dogmáját, vagyis hisszük, hogy Jézus valóban ember volt, akkor elképzelhető-e, hogy Jézus gyerekként csínyeket is követett el. Amikért mondjuk Szent József megfeddte. Kellett-e őt tanítani, próbának kitenni, vagy akár fegyelmezni? Hogyan válhatott ő emberré?
Gondoljunk például a tizenkét éves Jézusra a templomban, aki a szüleit tette próbára. Az tipikus kamaszkori lázadás. Nem azt csinálom, amit ti mondotok, hanem amit én akarok. Jézus nem kért tőlük engedélyt. Nem veszett el, készakarva maradt ott. Tehát amikor Mária megkérdezi, hogy „miért tetted ezt velünk?”, abból azt is kihallhatjuk, hogy nem ez volt az első alkalom, hogy Jézus megütközést keltett a szüleiben. Ezért el lehet képzelni, hogy ő is csintalan gyerek volt. Hiszen ő is végig kellett hogy menjen az emberi tanulás fázisain.
Aztán kérdezhetjük, hogy Jézus nevetett-e valaha. Hát miért ne nevetett volna? Ő maga mondta, hogy eszik is, iszik is. Borozgathatott, táncolhatott is. Beleolvashatunk Jézus életébe olyan dolgokat is, amelyek nincsenek benne az evangéliumban. Emberi tulajdonságokat. Tudjuk, hogy volt fáradt, volt dühös, tudjuk, hogy sírva fakadt, hogy éhes volt.
Mit üzennél az anyáknak és apáknak, hogyan legyenek jó szülők?
Egy alaptapasztalatot szeretnék megosztani ezzel kapcsolatban, amit tízéves családpasztorációs munkám során szereztem pszichológusként. Van néhány olyan probléma, ami végigkíséri a gyermek életét. Az első, hogy kívánt vagy nem kívánt gyermek-e. Érdekes módon az anya ezt mindig tudtára adja a gyereknek, hogy „jaj, kisfiam, mi nem akartunk még egy gyereket, de aztán jöttél te, de mi nagyon szeretünk!”. Nem szerencsés, ha nagyon meg akarják tervezni a családot, hogy pontosan mikor szülessenek a gyerekek, mikor ne – bekövetkezhet valami, amire nem számítanak. A másik: „Jaj, kislányom, mi fiút akartunk, de hát te jöttél, de nagyon szeretünk!” Ez még nehezebb eset a fiúknál. Van olyan szülő, aki ezért még kislányosan is öltözteti a fiát. Ezeket nem szabad elmondani, mert a gyerek úgy érzi majd, hogy őt nem akarták, nem olyannak akarták, amilyen, és ez elkíséri egy életen át.
A gyerek nem kutya, akit idomítani lehet. El kell fogadni, hogy nem úgy fog fejlődni, ahogy te akarod. Hiába akarod, hogy mérnök legyen, ő elmegy papnak. Van valami, ami autonóm módon viszi előre. Sok családban nagy tragédia, hogy valamit várnak a gyerektől, és ő nem azt az utat választja.
Mi egy anya legjobb tulajdonsága?
Ezt nehéz objektíven megítélni. A gyerek maga sem tudja megmondani, hogy az ő anyukája rosszabb vagy jobb-e, mint más anyukák. Hogy jó vagy nem jó, az a mi külső megélésünk. Egyik anyuka sem tökéletes. Nagyon sok igazságtalanságot követnek el a szülők is a gyerekekkel szemben. Fontos, hogy vigyázzunk a szavakra. Ha egy gyerek összetör egy poharat, az nem tragédia. Ha betöri az ablakot, az se tragédia. Ha betöri a fejét, az már tragédia. Ne csináljunk mindenből tragédiát, próbáljuk néven nevezni azt, ami éppen történt. És a büntetés is nagyon vitatott, hogy szabad-e, kell-e a szülőnek büntetni, vagy viselje a gyerek a következményét annak, amit tett. Ez a biblikus hozzáállás, mert a Jóisten nem büntet. Hanem világosan elmondja Izraelnek: „Ha ezt és ezt teszitek, ez és ez lesz a következménye.” Nem Isten büntet, hanem a saját választásaink. A szülőnek is ezt kellene valahogy megtanulnia, hogy neki nem kell büntetnie. „Kisfiam, ha nem jössz enni, kihűl az étel, és akkor magadra vess.” A testi fenyítésből pedig a gyerek azt fogja megtanulni, hogy az erősebb megverheti a kicsit. Nem azt tanulja meg, hogy hibázott, hanem hogy kikap azért, mert a másik erősebb.
A vallás oktatásával is ez a helyzet: a szülő küldi a gyereket rendszeresen templomba, de ő maga nem megy. És később, amikor a gyerek kamasz lesz, panaszkodik, hogy az nem akar templomba menni. „Tudja, atya, mi küldtük, de nem akart menni…” Erre egy kollégám azt mondta: „Tudja, anyuka, a gyereket a pokolba küldik. A templomba vezetik.”
Milyen a jó apa?
Ez nem csak a gyerekkel szemben jelenik meg. Az apa a család támasza, és az apa-anya viszony nagyon fontos a gyereknek. Apám szereti anyámat, és viszont, és ebben a szeretetkötelékben én is benne vagyok. Az apa a tekintély hordozója, és fontos, hogy ez a tekintély hogyan nyilvánul meg. Vannak dolgok, amiket nem szabad vagy egy bizonyos módon kell csinálni. Erre egy amerikai pszichológus azt mondta: ne azt mondd, hogy ezt megtiltom neked, hanem hogy nálunk ez így megy. Merj a tekintélyhordozó szerepében feltűnni a gyerek előtt. De nem paranccsal vagy fenyítéssel.
És milyen a jó pap?
Az angliai plébánosom mindig azt mondta, hogy a jó (világi) pap az, aki felelős a plébániájáért. Látogatni kell a híveket, velük együtt örülni, és nem csak tisztviselőként jelen lenni. Ügyelni kell rájuk. A pap mindig szolgálatban, küldetésben van valamiképpen. Ferenc pápa beszélt többször arról, hogy a gyóntató nem bíró, hanem jó pásztor, aki nem veri a bárányait, hanem gyengéden tereli őket. „Menj, és többé ne vétkezzél” – ahogy Jézus mondta a bűnös nőnek.
Miben látod jezsuitaként Szent Ignác jóságát?
Szerintem nagyon megértő tudott lenni másokkal, annak ellenére, hogy ő maga nagyon szigorú életet élt. Az emberi gyöngeség iránt elnéző volt. És a kommunikáció erejét hagyta ránk, mert eleinte szinte kötelező volt a jezsuiták között a levelezés. Ő is sok mindenkivel levelezett. Az én idős novíciusmeseterem minden héten írt mindenkinek egy lapot, amikor katonák voltunk. Ez nagyon fontos gesztus volt számomra. Ma a telefon tudja ezt helyettesíteni, hogy alkalmanként tudassuk egymással, hogy gondolunk a másikra, ennyi elég. Szent Ignác személyesen gondolt mindenkire. A korábbi jezsuita generális, Kolvebach atya, akivel alig ismertük egymást, amikor én sok huzavona után Rómába kerültem, azt mondta nekem: „Páter Szentmártoni, Isten hozta Rómában!” Számontartott, és ez nagyon jólesett.
Horváth Árpád SJ
Az interjú eredetileg A SZÍV jezsuita magazin 2023. februári számában jelent meg.