2021. 03. 30.

A milliomos vállalkozó, aki lemondott a vagyonról az alkalmazottai javára

Dan Price vezetői módszere nem éppen a megszokottnak mondható. Sokan kritizálták újszerű szemléletéért kezdetben, azonban a vállalati morál a járvány során is bizonyított: ha az alkalmazottakat helyezed előre, akkor egy világjárványt is túlél a céged.

Dan Price 2016-ban került bele az újságokba, mégpedig azzal az őrült ötletével, hogy a cégében évi 70.000 dollárra emelte az összes alkalmazott minimálbérét – saját dollármilliomos juttatását pedig ugyanerre az összegre csökkentette. Ez átszámolva havi majdnem kétmillió forint!

Az ötlet nem magától jött, egyik kollégája és barátja, Valerie adta hozzá az inspirációt. Egy közös kirándulás alkalmával Valerie beismerte, hogy nehéz helyzetbe került, mert megemelték a lakbérét. Már így is plusz műszakokat vállalt teljes állása mellett a McDonald’s-ban, de a megemelt lakbért már nem tudta volna kifizetni. Price megígérte a barátjának, hogy találnak megoldást a helyzetére, de ez a beszélgetés elgondolkodtatta. Lehet, hogy a többi alkalmazottja is ennyire küszködik?

Eldöntötte, hogy megoldást talál a problémára. A Princeton egy 2010-es tanulmányában Angus Deaton és Daniel Kahneman azt írták, hogy az ideális évi kereset 75.000 dollár az Egyesült Államokban. A tanulmány hatására Price számításokat végzett, megvágta a saját fizetését, elzálogosította két otthonát, eladta a részvényeit, majd bejelentést tett a cégnél: attól a naptól kezdve az évi minimálbért 70.000 dollárra emelte. 

A hír hatalmas vihart kavart, sokan kritizálták, több ügyfelük is elhagyta őket, de összességében többen támogatták a döntést. Az őrültnek tűnő ötlet pedig végül beigazolódott. A cég bevételei megháromszorozódtak, amit Price azzal magyaráz, hogy drasztikus változás következett be a produktivitásban és abban, ahogyan a munkatársak egymással együtt dolgoznak. 

Négy sikeres év után azonban 2020-ban a Gravityt is elérte a járvány okozta válság. Egyik vetélytársuk a vállalatában dolgozó emberek felét elbocsátotta, Price azonban erre nem volt hajlandó.

Nem akarta utcára tenni az alkalmazottait.

„Úgy tűnt, hogy ebből a helyzetből nem tudunk nyertesen kijönni, nem találtam semmi megoldást” – mondta Price a Relevant Magazinnak. Aztán az alkalmazottak előálltak egy meglepetéssel. Összeállítottak egy táblázatot, amelyben név nélkül lemondtak a fizetésük egy részéről – mindenki annyiról, amennyit még megengedhetett magának. Ez az összefogás és néhány járvánnyal kapcsolatos vállalkozással kötött üzlet a felszínen tudta tartani a vállalkozást. 

„Az alkalmazottak fogtak össze és mentették meg a vállalatot” – mondta Price.

A nyár végére képesek voltak visszafizetni az alkalmazottaknak azt az összeget, amelyről lemondtak, és még kisebb fizetésemeléseket is tudtak adni. 

Ritka példa ez arra, amikor egy vállalkozás az embereket teszi az első helyre. A kockázat óriási volt, számtalan szakértő állította, hogy Price megőrült, hiszen módszere ellentmond mindennek, amit egy sikeres vállalkozás menedzseléséről tudunk. De működik. Méghozzá olyannyira, hogy Price szerint ez az a módszer, amellyel képesek lennénk forradalmi változásokat elérni, és lépéseket tenni a szegénység felszámolása érdekében. A szemléletváltáson még sokat kell dolgozni, de Price makacsul kitart módszere sikeressége mellett, hiszen megtapasztalta, hogy egy személy áldozatvállalásával rengeteg másik ember életét tudja jobbra fordítani. 

Forrás: Relevant Magazine

Borítókép: YouTube
Nagyvilág
hirdetés

Még nem érkezett hozzászólás