Készülj böjttel karácsonyra! – 777
Blog

Készülj böjttel karácsonyra!

A bizánci hagyományú egyházakban ma is szigorúan tartják a karácsonyi böjtöt. Ellenben a legtöbb családban már nem érzékelhető ebből semmi. Ismert és kevésbé ismert társadalmi okai vannak, hogy ez az elmúlt évtizedekben átalakult a karácsonyra hangolódás.

Mai napig elevenen él emlékezetemben az a pillanat, amikor a veterán generációhoz tartozó nagymamám méltatlankodott, mert a szalagavatóm adventben volt. Mi volt a problémája? Az, hogy ő még abban a kultúrkörben szocializálódott, amikor a karácsony előtti időszakot kisböjtként élték meg a vallásos emberek. Nem rendeztek vigasságokat, bálokat és csak rendkívüli esetekben tartottak lakodalmat. Helyette a minimum heti egy-két húsmentes nap mellé plusz napokat iktattak be. Ezek általában a szerdák és péntekek voltak, valamint a december 24-e. Az adventi böjt kezdete eltérő volt, valahol már Márton-nap után (november 11.), máshol András-napot (november 30.) követően indult. A karácsonyi lakoma csak az éjféli szentmise után került az asztalra.

Mit tehetünk mégis a jelenkorban, hogy testben és lélekben is felkészülhessünk Jézus születésére?

Semmiképpen sem hagyjunk ki olyan alkalmakat, amelyek a személyes életünkben fontosak, gondolok itt például iskolai vagy munkahelyi összejövetelre, esküvői meghívásra. Ezeken az alkalmakon ugyanakkor tarthatunk mértéket, ezen felül pedig számos lehetőség van, amelyeket alkalmazhatunk a következő hetekben.

1. Digitális böjt

Év vége közeledtével és a vizsgaidőszak kezdetével nyilván nem tudjuk nélkülözni a számítógépünket. Meghatározott időszakra mégis eltűnhetünk a virtuális világból, valamint olyan applikációk segítségével, mint például a RescueTime mérhetjük a mobil eszközeinken elpazarolt időnket. Sőt, blokkolhatjuk is az időrabló alkalmazásokat és oldalakat.

2. Személyes ajándék

A DIY (csináld magad – a szerk.) ugyan virágkorát éli, mégsem csak ezen a vonalon bontakozhatunk ki. Felhívhatjuk és meglátogathatjuk az idős rokonainkat, ismerőseinket, találkozhatunk egy rég nem látott baráttal, küldhetünk kézzel írott képeslapot karácsonyra, de csinálhatunk bármit, amivel másoknak valódi örömet szerzünk.

3. Karitatív szolgálat

Az ünnepek közeledtével megnövekszik a jótékonysági akciók száma. A központi gyűjtéseken túl egyedileg is adományozhatunk.

4. Étel-, ital böjt

Számtalan „megvonásos” étkezési hullám van, de nem gondolom, hogy ezeket érdemes követni. Őseinkhez hasonlóan tarthatunk húsmentes napokat, komolyan vehetjük a pénteki böjtöt. Lemondhatunk az édességekről és a forró csokiról, még akkor is, ha a decemberi sötétségben jól jön az antidepresszáns hatása. Az alkoholos italok fogyasztását is megtagadhatjuk, nyilván komoly kihívást jelent a karácsonyi party-k és a karácsonyi vásárokat ellepő forralt bor árusok közepette.

5. Testi feltöltődés

Akár csak fél napra kiszakadni a vásárlási-lázban égő tömegből, és közelebb kerülni a téli természethez igazán felemelő. Az autó és a tömegközlekedés helyett választott séta is előnyös lehet. Gyalog könnyebb megcsodálni az adventi fényeket, észre venni „rejtett kincseket”.

6. Lelki táplálék

Talán a legnehezebb, ugyanakkor a legfontosabb adventi cél. Az éjféli misén vagy a karácsonyi istentiszteleten való részvétel nem hozza meg önmagában azt az örömet, mint a folyamatos készülés. Kicsit olyan ez, mint a gyermek születését felölelő időszak, ami a szülők részéről nagyobb odafigyeléssel és sok lemondással jár. A hajnali misék, lelkigyakorlatok, adventi templomi, gyülekezeti alkalmak mind azt szolgálják, hogy valóban átélhessük a Megváltó érkezését.

Gerlachfalvy Réka

 

 

 

kép: pexels.com

Előző bejegyzés Következő bejegyzés

Még nem érkezett hozzászólás

Szólj hozzá