Elhunyt az angliai Plymouth város kórházában az a lengyel férfi, akinek mesterséges táplálását kómás állapota miatt megszüntették, és akinek hazaszállítását több napja próbálta elérni a lengyel kormány – közölte kedden a lengyel média. Az eset széles körű visszhangot keltett Lengyelországban.
A halálhírt az R.S.-ként ismert beteg családtagjai is megerősítették a PAP hírügynökségnek. A tízegynéhány éve Nagy-Britanniában élő középkorú lengyel férfi tavaly novemberben mintegy háromnegyed órás szívleállás következtében súlyos agysérülést szenvedett. A plymouthi kórház orvosai állapotát gyógyíthatatlannak minősítették, diagnózisuk alapján bírósági hozzájárulást is szereztek ahhoz, hogy a beteget lekapcsolják a mesterséges táplálásról.
R.S. anyja és testvérei ellenezték a mesterséges táplálás megszüntetését. Azzal érveltek, hogy a beteg önállóan lélegzik. Arra is rámutattak, hogy a férfi gyakorló katolikus, aki kiállt az élet védelme mellett a fogantatástól a természetes halálig. Felesége szerint viszont férje jelenlegi állapotában nem szeretné, hogy életben tartsák, és gyermekeik is elfogadták a brit orvosok döntését.
Múlt héten Lengyelországban több aláírásgyűjtést is szerveztek a kómában fekvő férfi életben tartásáért, Varsóba szállítását sürgetve. Stanislaw Gadecki, a lengyel katolikus püspöki konferencia elnöke hétfőn Vincent Nichols bíboros, westminsteri érsek, az angliai és walesi püspöki konferencia elnökének közbenjárását kérte a „gyakorlatilag éhhalálra ítélt” férfi életének megmentéséhez.
Ennek érdekében Varsó intenzív diplomáciai kampányt folytatott, Marcin Warchol igazságügyi miniszterhelyettes hétfőn azt kérte a plymouthi kórháztól, hogy újítsa fel a mesterséges táplálást.
A varsói egészségügyi minisztérium készségét fejezte ki a férfi lengyelországi gyógykezelésére, hazaszállítását lengyel részről a varsói kerületi bíróság engedélyezte. A külügyminisztérium diplomáciai útlevelet is kiállított a beteg számára, így próbálva kivonni őt a brit igazságügy hatásköre alól.
A brit hatóságok azonban nem ismerték el a férfi diplomáciai státuszát, és nem engedélyezték a szállítását sem.
A brit bíróság jóváhagyta a plymouthi kórház kérelmét, hogy ne engedélyezzék a lengyel konzulnak a beteg meglátogatását. Az orvosok nem újították fel a mesterséges táplálást, palliatív gondozásban részesítették a férfit.
Az eset nem csak a két ország között váltott ki vitát, a varsói vezetés lépéseit egyes lengyel ellenzéki politikusok is bírálták. Köztük volt Borys Budka, a fő ellenzéki párt, a Polgári Platform elnöke, aki az orvosok véleményét nevezte mérvadónak.
Több lengyelországi kommentár rámutatott arra, hogy különbséget kell tenni az úgynevezett túlbuzgó gyógyítás leállítása és az eutanázia között, és úgy vélték, hogy ez esetben inkább az utóbbinak volt helye. A lengyel katolikus orvosok szervezetének elnökhelyettese, Bogdan Chazan ellenben azt hangsúlyozta: az életben tartás nem okozott többletszenvedést, az emberi méltósággal viszont – amelyre a brit orvosok hivatkoztak – ,,összeegyeztethetetlen az, ha egy döntés az adott ember éhhalálához vezet”.
1 Komment
Remélem, senki nem gondolja azt, hogy ismét a lengyel kormánynak van igaza!
Jó dolog az orvostudomány, de azzal, hogy eljutottunk oda, hogy gyakorlatilag ma már bárkit bármeddig “életben” lehet tartani, akkor is ha már az élettel összeegyeztethetetlen állapotban van (pl nem tud önállóan lélegezni ÉS táplálkozni), azzal generáltunk magunknak egy korábban ismeretlen erkölcsi problémát.
Az élethez való jog szerintem nem terjed ki azokra az esetekre, amikor az már csak mesterséges módon tartható fenn.
Nem a páciens esetleges szenvedése miatt aggódom, hanem amiatt, hogy egy ilyen mesterséges életbentartás hatalmas erőforrásokat vesz el például olyan betegek elől, akiket meg lehetne gyógyítani, vagy a hozzátartozók által finanszírozott kezelés esetén az utódok elől.
A földi életünk véges, kár ellenkezni. Az emberek meghalnak, és újak születnek helyettük, akiket a felmenőik segítenek boldogulni. Így halad a világ előre. Ha ehelyett arra pazaroljuk el az erőinket, hogy senkit ne engedjünk meghalni, akkor azáltal nem jóemberkedünk, hanem világ rendjét akarjuk felborítani.
Sehol nincs benne a Bibliában, hogy akik egyébként természetes módon meghalnának, azokat a végtelenségig életben kellene tartani. Ami engem illet, én biztos hogy nem akarnék ilyen módon “élni”, hanem azt választanám, ha választhatnék, hogy hagyjanak békén meghalni.