2016. 06. 18.

Ferenc pápa: érvénytelen az egyházi házasságok nagy része

„Manapság a szentségi házasságok nagy része érvénytelen, hiszen a párok nem értik meg teljesen a véglegességet és az elkötelezettséget.  Az ideiglenesség kultúrájában élünk” – felelte Ferenc pápa a lateráni bazilikában tartott kongresszus kérdezz-felelek szekciójában egy laikus kérdésére, majd elmesélt egy történetet.

„Nemrég mondta egy püspök, hogy találkozott egy fiúval, aki az egyetemi tanulmányi befejeztével pap akart lenni, de csak tíz évre. Ez az ideiglenesség kultúrája. És ez mindenhol jelen van: a hitéletben, a papi életben. Ideiglenes, és emiatt a házasságok túlnyomó többsége érvénytelen. A párok kimondják, hogy „Igen, az életem végéig”, de nem tudják, mit mondanak. Mert más kultúrában élnek. Kimondják, jó szándékkal mondják, de nem értik.”

Egy nőről is említést tett, aki Buenos Aires-ben szemrehányást tett neki: a papok éveken át tanulnak, hogy papok lehessenek, aztán engedélyt kapnak, hogy elhagyják az egyházat, megházasodjanak és családot alapítsanak. Viszont a házasoknak örökké, elválaszthatatlanul együtt kell maradniuk, és előtte egy négy alkalomból álló jegyesoktatáson kell részt venni, ami aztán tartson ki egész életükön át.

Ferenc pápa azt mondta: a házassági felkészítés tényleges probléma, valamint a házassági problémák sokszor összefüggnek az esküvők körüli szociális, társadalmi helyzettel. Elmesélte egy fiatalember történetét, aki olyan esküvői helyszínt keresett, amely passzol menyasszonya ruhájához, és nincs messze az étteremtől.

„Ez egy társadalmi probléma, és hogy hogy oldjuk meg, azt nem tudom”  – mondta Ferenc pápa.

Megjegyezte azt is, hogy ő Buenos Aires-i érsekként megtiltotta a „sürgősségi esküvőket”, ahol a menyasszony várandós, azzal az indokkal, hogy a felek vajon szabad akaratból házasodnak-e. Nagyon jó tapasztalatai is voltak ezzel kapcsolatban: látta, hogy valaki utána 2-3 év múlva visszajön, és az anya, az apa úgy jönnek a gyermekkel a templomba házasságot kötni, hogy tudják, mit tesznek.

A pápa annak tulajdonította a házasság válságát, hogy az emberek nem tudják, hogy mi az, hogy szentség, nem ismerik a szentség szépségét. „

Ez egész életen át tart, felbonthatatlan – ez kemény dolog” – mondta az egyházfő.

Hozzátette: az argentínai párok többsége, akik jegyesoktatásra járnak, már bejegyzett élettársi kapcsolatban élnek. Ez egy kihívás: nem azt kéne kérdezni, hogy „Miért nem házasodtok össze?”, hanem kísérni kéne a párokat, segíteni őket a hitben és hűségben való növekedésben, érlelődésben.

Argentína északkeleti részén először gyerekük lesz a pároknak, és akkor házasodnak össze jogilag, amikor a gyermek iskolába megy. Amikor nagyszülők lesznek, akkor egyházilag is megesküsznek. „Ez egy babona, mert a házasság elijeszti a férjeket. Babona, amelyet le akarunk győzni. Ezekben az élettársi közösségekben sok hűséget láttam, és biztos vagyok benne, hogy ezek igaz házasságok, a bizalom miatt a házasság kegyelmét kapják, csakhogy vannak ezek a helyi babonák…”

Házasság – zárja le a Pápa – a pasztoráció legfontosabb területe.

 

Forrás: http://kath.net/news/55600
Fordította: Téglásy Nóra

Hírek
hirdetés

3 hozzászólás

  • Válasz Jabbok 2016. 06. 19. 08:33

    Az evangélium tehát az lenne, hogy bár a világ tele van anyagilag-emberileg-szociálisan-pszichésen-ÉS SPIRITUÁLISAN megsebzett férjekkel-feleségekkel-gyerekekkel – de hála Istennek emiatt nem kell bűnTUDATOT éreznie senkinek? Ez csak „egy társadalmi probléma, és hogy hogy oldjuk meg, azt nem tudom”???

    Nyilván ez egy retorikai fogás, egy kiragadott mondat. Gondolom, ha a pápa ezt komolyan így gondolná, és nem hinne az érem másik oldalában IS (!!!), akkor nem lenne pápa, sőt, pap sem, sőt, keresztény sem…

    Legalább TÖREKEDNI kéne (nekünk is) arra, hogy ne kezdjen ez a tétova, elnéző teológia a jelenlegi pápa védjegyévé válni…

  • Válasz Jabbok 2016. 06. 19. 08:52

    Ha nem előre megfontolt, érett döntésből lett házastársam a párom, és nem felnőtt, megfontolt döntésből születtek a gyerekeim, akkor az elhagyásuk már nem is bűn?

    Ezt nekik is magyarázza el az egyház…

    Mikor, melyik bűnöst tette azzal szabaddá Jézus, hogy a bűn motivációit, mentségeit, feltételeit, tudatossági fokát, szándékosságát analizálva FELMENTETTE az elkövetőt a felelősség alól? A házasságtörő asszonynál, Mária Magdolnánál, Zakeusnál, Péternél, a keresztényeket üldöző Pálnál hol esik szó a tudatosság fokáról, a motivációikról, a tetteik okairól, a mentségeikről?

    Az Isten Báránya nem kimagyarázza, nem felmenti, nem „megérti” – hanem ELVESZI a világ bűneit. Nem pszichológiai tudása, nem retorikája – hanem HATALMA és SAJÁT VÉRE ÁRÁN SZERZETT JOGA van rá.

  • Válasz Magyary István 2016. 06. 20. 08:13

    A konkubinátusban élő párok paráznaságban élnek, ezért azokat nem kísérni kell, hanem felhíni a figyelmüket arra, hogy az üdvösségük szempontjából halálos veszélyben vannak (!!!) sürgősen hagyjanak fel ezzel és menjenek gyónni! A fenti nyilatkozatokból teljesen hiányzik Isten (!!!) és az Ő kegyelmére való hagyatkozás, pedig a Katekizmusban ez áll: „1661 A házasság szentsége Krisztus és az Egyház egységét jelzi. A házastársaknak kegyelmet hoz arra, hogy azzal a szeretettel szeressék egymást, amellyel Krisztus szerette Egyházát; így a szentségi kegyelem tökéletesíti a házastársak emberi szeretetét, megerősíti fölbonthatatlan egységüket és megszenteli őket az örök életre vezető úton.”